Een gezondheids- of veiligheidscampagne in (post-)coronatijden

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Een gezondheids- of veiligheidscampagne op de werkvloer is nodig wanneer er regelmatig ongevallen gebeuren, wanneer veel werknemers afwezig zijn en … wanneer je je medewerkers, klanten, bezoekers en andere contacten op de hoogte wil brengen van de maatregelen die je neemt om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Lukraak wat e-mails sturen (zonder dat veiligheid echt is ingebed in de bedrijfscultuur) zet wellicht weinig zoden aan de dijk. Wat dan wél werkt? Dat lees je hier!

veiligheidscampagne

Waarom een campagne nuttig is

Een succesvolle campagne rond veiligheid en/of gezondheid zorgt er niet alleen voor dat er minder langdurig afwezigen zijn en er minder ongevallen gebeuren (wat natuurlijk je bedrijfsimago een boost geeft, en dat doet dan weer wonderen voor de klantenwerving en het aantrekken van nieuwe medewerkers); het is ook een onmisbaar hulpmiddel in de strijd tegen COVID-19. Geïnformeerde medewerkers zijn beter beschermde medewerkers, dus ze moeten de veiligheidsmaatregelen op hun duimpje kennen:

  • Handen regelmatig twintig seconden lang met water en zeep wassen en afdrogen met een papieren handdoek, of inwrijven met handgel op basis van alcohol – zeker na een toiletbezoek, na hoesten of niezen, en voor het eten.
  • Neus en mond bedekken met een papieren zakdoekje of met de binnenkant van je elleboog als je hoest of niest. Je neus snuiten in een papieren zakdoek die je na gebruik in een afgesloten vuilbak gooit. (Bij voorkeur een afvalemmer die touchless opent of een pedaalemmer.)
  • Je gezicht zo weinig mogelijk aanraken.
  • Anderhalve meter afstand houden (social distancing).

Misschien zijn er bedrijfsspecifieke maatregelen in voege, zoals “Kom niet met meer dan vier personen samen in de kantine” of “Ontsmet de machines na elke shift”, en ook die moeten ingang vinden in je team.

Communicatie: de basis van je veiligheidscampagne

Communicatie is natuurlijk cruciaal in je campagne. Je kunt je medewerkers thuis bereiken via e-mail, en op het werk posters ophangen, regelmatig een boodschap laten omroepen, en ga zo maar door. Maar communicatie betekent ook: als management praten met je medewerkers, want zij weten uit de eerste hand waar de pijnpunten of risico’s zitten en wat er nodig is om de veiligheid te verhogen. Bovendien zijn medewerkers meer betrokken bij, en gemotiveerder voor, een campagne waarvoor ze input hebben mogen leveren, waardoor je er dus meer effect mee sorteert.

Veiligheids- of gezondheidscampagne plannen

Wie een veiligheids- of gezondheidscampagne op poten wil zetten, heeft ontegensprekelijk een plan van aanpak nodig. Dit zijn de stappen die je kunt zetten:

  • Bepaal het doel van je campagne (bijvoorbeeld ‘medewerkers aanmoedigen om altijd beschermende kledij te dragen’ of ‘het aantal ongevallen terugdringen met 10%’). Als je concrete doelstellingen hebt, kun je nadien het resultaat meten en kijken hoe succesvol de campagne eigenlijk was.
  • Geef je campagne een naam om de herkenbaarheid te vergroten en structuur te geven aan eventuele losse initiatieven die al binnen het bedrijf bestaan.
  • Bepaal je doelgroep (die is vooral belangrijk voor de strategie: als je bijvoorbeeld op jonge werknemers mikt, moet je vooral online actief zijn).
  • Kies een hoofdboodschap.
  • Selecteer de juiste momenten en middelen om over de campagne te communiceren.

Geen groot budget nodig

Voor een veiligheidscampagne is een groot budget niet noodzakelijk. Als je er even over nadenkt, besef je immers dat je al heel wat communicatiekanalen ter beschikking hebt! De meeste organisaties hebben een intranet, maar ook ‘all staff’-e-mails of het mededelingenbord zijn prima geschikt om ruchtbaarheid te geven aan je campagne.

Eenvoudig en doeltreffend: postercampagne

Veiligheid draait vaak om (beter) informeren, en daarom is een postercampagne in veel gevallen een heel doeltreffend middel. Hang posters op risicovolle plekken op, en zet ze eventueel kracht bij met ondersteunende folders. Deze werkwijze is bijvoorbeeld prima geschikt om medewerkers aan te moedigen om persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken (zoals een veiligheidsbril opzetten en handschoenen dragen) of om aandacht te besteden aan handhygiëne en social distancing. Daar bestaan uiteraard pictogrammen voor, maar posters zorgen gegarandeerd voor hernieuwde aandacht!

Centrale rol weggelegd voor de preventieadviseur

Als bedrijf ben je wettelijk verplicht om minstens één preventieadviseur in dienst te hebben, maar die functie is natuurlijk veel meer dan een formaliteit. De preventieadviseur staat in voor de veiligheid en gezondheid van medewerkers door onder meer advies te geven en erop toe te zien dat de welzijnswet wordt nageleefd. Deze expert kan ook nieuwe rollen toebedeeld krijgen nu we door het coronavirus voor het eerst echt met een pandemie geconfronteerd worden. Denk aan:

  • gevaren voor besmetting identificeren
  • aanpassingen aan de werkomstandigheden voorstellen
  • advies geven over hygiëne op het werk en over het schoonmaken van arbeidsmiddelen
  • een eventuele heropstart van de organisatie in goede banen leiden
  • aangepaste eerste hulp organiseren

Nog ideeën of hulpmiddelen nodig om je campagne in goede banen te leiden? Onze helpdeskmedewerkers adviseren je graag.

Volg Manutan op