Moet de aankoopstrategie afgestemd zijn op de bedrijfsstrategie?

Slim en efficiënt werken

In een vorig blogartikel bespraken we de resultaten van de “Baromètre des Décideurs Achats 2019” wat betreft het gedrag van de jongste generatie aankopers. Maar uit deze “barometer voor besluitnemers in de aankoop” kwamen nóg tal van inzichten die het vermelden waard zijn. Zo peilde de enquête* naar reacties op de vraag of de aankoopstrategie afgestemd moet zijn op de bedrijfsstrategie. Benieuwd naar de antwoorden? We kunnen alvast verklappen dat er een merkbaar verschil is tussen de houding van grote organisaties en die van iets kleinere ondernemingen …

Aankoopstrategie en bedrijfsstrategie op elkaar afstemmen of niet?

Uit de “Baromètre des Décideurs Achats 2019” bleek dat de grote organisaties het essentieel vinden om hun aankoopstrategie af te stemmen op de bedrijfsstrategie. Het idee is dat het aankoopbeleid en aankoopproces op die manier een concurrentievoordeel kunnen betekenen voor het bedrijf, dat zo bovendien de risico’s beter kan beheren.

Bij kleine ondernemingen is de reactie gematigder. Hun prioriteit ligt niet bij het op elkaar afstemmen van de strategieën, maar bij het bevorderen van de communicatie tussen interne belanghebbenden en het vergroten van de inspraak van de aankoopdienst.

De aankoopstrategie van grote ondernemingen…

Bij de meeste grote organisaties is de aankoopstrategie afgestemd op de bedrijfsstrategie. Neem nu Rockwool, een wereldleider in rotswolisolatie, waar het bestuur van de aankoopdienst op vijf vlakken inspraak heeft in de doelstellingen van het uitvoerende bestuur:

  • duurzame ontwikkeling

  • veiligheid

  • groei

  • operationele uitmuntendheid

  • de fabriek van de toekomst

Endel Engie, de Franse marktleider in industrieel onderhoud, bracht de strategieën dan weer in overeenstemming door de groep anders te structureren. Door zich per regio in plaats van per sector te organiseren, versterkte de aankoopdirectie de banden met interne klanten.

… en van kleine ondernemingen

Niet bij alle kleine bedrijven is de aankoopfunctie even goed uitgebouwd, wat verklaart waarom hun aankoopstrategie niet altijd op hetzelfde niveau staat als hun bedrijfsstrategie.

De rol van aankoopmedewerkers wordt bovendien vaak onderschat. De aankoopdirecties formaliseren slechts zelden hun aankoopstrategie of KPI’s. Hun prioriteit is interne communicatie over de aankoopfunctie en haar toegevoegde waarde.

Waarom aankoop- en bedrijfsstrategie op elkaar afstemmen?

De aankoopstrategie staat ten dienste van een bedrijf en moet dus een antwoord bieden op haar twee grootste uitdagingen:

  • Een concurrentievoordeel creëren

Als bedrijven zich succesvol willen onderscheiden op de markt, moeten ze niet alleen op hun commerciële dienst of hun productiedienst kunnen rekenen om hun bedrijfspositie te ontwikkelen. Het is belangrijk dat de aankoopdienst hier ook toe bijdraagt met een aankoopstrategie die het mogelijk maakt om competitieve, innoverende leveranciers te vinden. Zo kunnen de bedrijven samen met hun beste partners innoveren en milieuvriendelijke producten ontwikkelen van een ongeëvenaarde technische kwaliteit en met een maatschappelijke impact.

  • Risicobeheer

Het risicobeheer voor leveranciers (ongeacht of dit logistieke, financiële, juridische, kwaliteitsgerichte, normatieve of mvo-leveranciers zijn) is een cruciale factor voor het succes van een onderneming. Daarom moet de aankoopdirectie een aankoopstrategie opstellen die de toelevering verzekert en die garant staat voor een goede relatie met de leveranciers. 75% van de aankoopprofessionals neemt hier concrete stappen voor.

Besluit

Kort samengevat: het is wel degelijk cruciaal om de aankoopstrategie de bedrijfsstrategie te laten ondersteunen. Alle experts zijn het erover eens: de beste manier om de aankoopstrategie op peil te brengen en zo de strategische uitdagingen van een bedrijf aan te kunnen, is door de aankoopfunctie in de directieraad of de uitvoerende raad te vertegenwoordigen. Zo komt een strategische positionering van de functie steeds dichterbij …

* De enquête was een initiatief van de Franse bedrijven Nomination en Determine, en van de beroepsvereniging van aankopers en de Franse nationale aankoopraad.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 26 augustus 2019

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels