De nieuwe generatie aankopers: typische kenmerken en werkwijzen

Slim en efficiënt werken

De ‘digital natives’ hechten belang aan zelfontplooiing op het werk, zijn mobieler en houden niet van al te formele zakenrelaties.

De rol van aankoper evolueert voortdurend, onder meer onder impuls van de digitale transformatie en de nood aan innovatie. Maar ook de werknemers die de job uitvoeren, blijven uiteraard niet dezelfde. Enerzijds moeten aankopers nieuwe sociale en digitale vaardigheden aanleren, en anderzijds stromen er intussen aankoopverantwoordelijken van generatie Y in. Deze millennials, geboren tussen 1980 en 2000, gedragen zich heel anders dan hun voorgangers en oudere collega’s. De ‘digital natives’ hechten belang aan zelfontplooiing op het werk, zijn mobieler en houden niet van al te formele zakenrelaties. Hoe we dat weten? Dankzij de “Baromètre des Décideurs Achats 2019”!

aankopers

Nieuwe aankoopverantwoordelijken onder de loep

De “Baromètre des Décideurs Achats 2019” is een initiatief van de Franse bedrijven Nomination en Determine, en van de organisaties Décision Achats (de beroepsvereniging van aankopers) en CNA (Conseil National des Achats, de Franse nationale aankoopraad). De enquête, die zich toespitste op de jongste generatie aankoopverantwoordelijken, sprokkelde antwoorden bij maar liefst 230 aankopers. Met tien van hen werden ook diepte-interviews afgenomen. De resultaten van het onderzoek geven inzicht in drie belangrijke thema’s:

  • Op welke vlakken gedragen de nieuwe aankopers zich anders dan hun oudere collega’s?
  • Wat zijn de sterktes van de jonge aankoopverantwoordelijken?
  • Wat zijn hun zwaktes?

In wat volgt, belichten we elk topic meer in detail.

Op welke vlakken gedragen de nieuwe aankopers zich anders?

Het gedrag van de nieuwe aankoopverantwoordelijken verschilt op vier vlakken van dat van hun oudere collega’s: hun werk-privébalans ligt anders, ze veranderen sneller van job, ze gedragen zich liever niet te formeel op het werk en ze maken meer gebruik van technologie.

  • Balans tussen werk en privéleven

Bij 57% van de ondervraagden in het kader van de “Baromètre des Décideurs Achats” staat het werk niet op de eerste plaats. De aankoopverantwoordelijken jonger dan veertig hechten veel waarde aan een evenwicht tussen werk en privéleven. Zo willen ze bijvoorbeeld flexibele werkuren, staan ze open voor telewerk en willen ze graag op het werk kunnen sporten.

  • Mobiliteit

De aankoopverantwoordelijken van generatie Y zijn niet alleen geografisch, maar ook professioneel mobieler. In hun zoektocht naar een werkomgeving die bij hen past, aarzelen ze niet om van job te veranderen. Daartegenover staat dat ze vaker dan hun voorgangers carrièrevoorstellen afwijzen die volgens hen niet passen bij hun professionele ontwikkeling.

  • Zakelijke relaties

De nieuwe generatie aankoopverantwoordelijken wil hun zakelijke relaties eenvoudiger houden, zowel met collega’s als met leidinggevenden. De barometer bevestigt dat de afstand die millennials van formaliteit en strakke interne beleidsregels nemen, ook bij jongere aankoopverantwoordelijken voorkomt. 

  • Gebruik van technologie

Het mag niet verbazen dat het gebruik van technologie uniek is aan het gedrag van de nieuwe aankoopverantwoordelijken. Uit de “Baromètre des Décideurs Achats” blijkt dat 37% van de aankoopverantwoordelijken jonger dan veertig goed overweg kunnen met digitale middelen en deze helemaal in hun job hebben geïntegreerd. Informatie opzoeken, zich verplaatsen, communiceren: de jongere generatie vertrouwt voor al deze taken en meer op digitale technologie en het internet. Dat geldt trouwens niet alleen voor aankoopverantwoordelijken, maar ook voor millennials in andere functies.   

Wat zijn de sterktes van de jonge aankoopverantwoordelijken?

Aankoopverantwoordelijken van de nieuwe generatie zijn ‘connected’ in elke zin van het woord. Ze zijn erg goed in het smeden van banden (40% van de ondervraagden) en onderscheiden zich voornamelijk op dat vlak van hun oudere collega’s. Hun tweede sterkte is hun creativiteit en het feit dat ze voortdurend dingen evalueren en ter discussie stellen. Millennials hangen minder vast aan procedures, verleggen vaker grenzen en denken meer ‘out of the box’.

Dankzij deze eigenschappen zijn zij het best geplaatst om de grootste uitdaging in de job van aankoper aan te gaan: innovatieve leveranciers vinden.

Wat zijn hun zwaktes?

De aankoopverantwoordelijken jonger dan veertig jaar worden door hun oudere collega’s beschouwd als ongeduldig (61% van de respondenten) en snel afgeleid (48%). Dat is de keerzijde van hun impulsiviteit. Ze verleggen dan wel vaak de grenzen, maar ze hebben ook de neiging om zichzelf voorbij te hollen en niet genoeg tijd te besteden aan analyses en voorbereiding. Bovendien geven hun voorgangers aan dat millennials het hoofd te snel laten hangen wanneer ze een complex probleem tegenkomen. Die zwakke punten moeten zo snel mogelijk worden weggewerkt om de tweede uitdaging te kunnen aanpakken waarvoor aankopers vandaag staan, namelijk: risicobeheer.

Samengevat: de nieuwe aankoopverantwoordelijken voelen zich thuis in de wereld van digitale technologie en zijn erg vindingrijk, maar ze moeten nog bewijzen dat ze projecten op lange termijn kunnen leiden. In elk geval zullen ze de aankoopfunctie grondig transformeren. We zijn benieuwd hoe alles over tien jaar geëvolueerd zal zijn!

Volg Manutan op