Horeca: hoe bescherm je je personeel en klanten tegen corona?

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

We keken er allemaal reikhalzend naar uit: sinds 8 juni mag de Belgische horeca de deuren opnieuw openen – al zal de horecabeleving niet meteen dezelfde zijn als diegene die we kenden vóór de uitbraak van het coronavirus. We lijsten enkele voorzorgsmaatregelen op die jij kunt treffen in je zaak om je personeel, je klanten en jezelf zo goed mogelijk te beschermen tegen besmetting. Ook de overheid verspreidt regelmatig updates en sectorgidsen.

1.    Hygiëne in de horeca: nog belangrijker dan anders

De HACCP-regels voor hygiëne blijven uiteraard gelden. Zorg ervoor dat ze strikt worden toegepast. Daarnaast is het belangrijk dat zowel personeel als klanten de handen regelmatig wassen met water en zeep. Vermijd begroetingen met contact: niet kussen en geen handen schudden. Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan, hoest in een papieren zakdoekje – of in de binnenkant van je elleboog als je niet anders kunt. Gebruikte zakdoekjes gooi je weg in een afsluitbare vuilbak. Plaats pedaalemmers of vuilnisbakken met een sensor. Wie zich ziek voelt, blijft thuis of gaat naar huis.

2.    Cafés en restaurants

2.1  Voorzorgsmaatregelen voor je personeel

Zorg ervoor dat je medewerkers op minstens anderhalve meter van elkaar kunnen werken. Dat wil zeggen dat ze bijvoorbeeld niet tegelijkertijd hetzelfde bord dresseren en dat je vermoedelijk de werkstations moet herbekijken. Je kunt ervoor kiezen om verschillende combisteamers beschikbaar te stellen in plaats van een grote gemeenschappelijke oven. Plaats eventuele tussenschotten tussen de verschillende werkplekken en zorg voor individueel keukengerief voor elke medewerker. Vanzelfsprekend voorzie je voldoende reinigings- en ontsmettingsproducten, handgels, zeep en wasbakjes, zodat je werknemers regelmatig grondig de handen kunnen reinigen en ontsmetten. Je kunt er ook voor kiezen om handschoenen te dragen. Elk personeelslid draagt een mondmasker. Zorg ervoor dat handdoeken, afwasmateriaal en kokskleding regelmatig gewisseld worden en grondig gewassen. Breng ten slotte markeringen aan op de vloer om het verkeer in de keuken te regelen. Bij smalle doorgangen kies je voor eenrichtingsverkeer. Ten slotte: communiceer over de maatregelen die je treft bij je personeel. Het vergroot het draagvlak en zorgt ervoor dat je team de regels beter naleeft!

2.2  Welkom, klant!

Natuurlijk ben je blij dat je je klanten opnieuw mag ontvangen. Toch zal het weerzien met een zekere afstandelijkheid gepaard moeten gaan – letterlijk, dan. Ook je klanten begroet je zonder aanrakingen. Als je met een vestiaire werkt, hangen de klanten zelf hun jas weg. Zorg bovendien dat ze de jassen en andere kledingstukken goed verspreiden over de voorziene ruimte. Wees genereus met hygiënemiddelen. Plaats handgel in (contactloze) dispensers of sanitaire zuilen bij de ingang van je zaak. Probeer deuren zoveel mogelijk open te laten, zodat niemand een klink moet aanraken – of laat een personeelslid de deur openen. Ontsmet deurklinken regelmatig als ze toch gebruikt worden.

Informeer je klanten zoveel mogelijk. Dat kan al vanaf het moment dat ze een reservatie maken. Gebruik digitale borden, prikborden, reclameborden of affiches om te communiceren over de voorzorgsmaatregelen die jouw zaak getroffen heeft om je klanten in de beste omstandigheden te ontvangen. Markeringen op de grond, vloerstickers en signalisatieborden helpen om de social distancing te respecteren.

2.3  In de zaal

Werk zoveel mogelijk op reservatie, zo hou je gemakkelijk overzicht over het aantal aanwezige personen. Noteer per tafel de contactgegevens van één persoon. Mocht zich een besmetting met het coronavirus voordoen in je zaak, kun je je klanten verwittigen.

Buffetten of walking dinners zijn absoluut uit den boze. Al je gasten moeten steeds aan tafel zitten. Maak dat al bij het binnenkomen duidelijk met een bordje. Tooghangen kan dus ook nog even niet: daarbij is de anderhalve meter afstand niet gegarandeerd.

Probeer met kleine tafels te werken, voor twee tot vier personen. In sommige landen, zoals Nederland en Spanje, laten uitbaters maximaal zes personen per tafel toe. Nederlandse horecazaken werken bovendien met een maximumaantal van dertig klanten per etablissement. Voor de Belgische horeca is het nog afwachten of er een aantal per oppervlakte of een maximumaantal wordt afgesproken.

Laat het bedienende personeel steeds een mondmasker en handschoenen dragen. Zaalmedewerkers die afruimen, moeten steeds de handen ontsmetten voor ze nieuwe borden opdienen.

2.4  Verantwoorde gastvrijheid

Hoewel tussenschotten niet meteen de meest gezellige rekwisieten in je zaak zijn, dragen ze wel bij aan de veiligheid van je klanten. Sommige zaken plaatsen tussenwanden uit plexiglas tussen de verschillende tafels, andere kiezen voor andere materialen.

Denk na over je drankenkaart en/of menu. Een fysieke kaart is afgeraden. Werk met informatieborden, druk je menu op papieren placemats – of wat dacht je van een QR-code die klanten naar het menu op je website leidt?

Ook in je zaal is het nuttig om vloerstickers en andere markering aan te brengen om je klanten op de hoogte te brengen van wandelrichtingen. Denk bijvoorbeeld aan de route naar de toiletten. Ook hier moeten klanten telkens anderhalve meter afstand kunnen bewaren.

Werk zoveel mogelijk met papieren servietten en placemats of papieren tafelkleden, die je na gebruik weggooit. Dek de tafel enkel voor het aantal mensen dat ook daadwerkelijk zal plaatsnemen, dat verkleint de afvalberg. Bij het afruimen komt al het materiaal van op de tafel immers bij het vuilnis terecht – ook ongebruikte spullen. Plaats geen boterpotjes of peper en zout op tafel. Werk eventueel met individueel verpakte porties zout, peper en boter. Bied desinfecterende doekjes aan op de tafels.

Kies je toch voor stoffen servietten? Was ze dan op meer dan 60°C. Laat je vaatwasmachine eveneens de glazen en het servies op meer dan 60°C reinigen. Ja, dat geldt ook voor bierglazen!

Serveer je gerechten? Werk dan eventueel met een cloche: een stolp om het gerecht af te schermen van zijn omgeving tot je aan de tafel van de klant bent. Eén voordeel: het staat heel chique!

Ten slotte: voor er nieuwe klanten plaats kunnen nemen, moet je de tafels en stoelen van de vorige gasten ontsmetten. Ook de plaatsen waar niemand zat!

2.5  Terrasjesweer? Zo pak je het veilig aan

Vraag een terrasverruiming aan bij je gemeente of stad, zodat je de regels van de social distancing kunt respecteren. Maak één duidelijke ingang. Als je zaak en terras niet te vrij toegankelijk zijn, hou je de toestroom van mensen beter onder controle. Bovendien is het zo gemakkelijker om mensen te plaatsen en te verhinderen dat ze zelf een plaatsje uitkiezen. Zorg ervoor dat wandelaars en andere voorbijgangers niet zomaar over je terras kunnen lopen. Bied ook bij het betreden van je terras ontsmettende handgel aan. Werk je met een bestekkast op je terras? Zorg er dan voor dat het een afgesloten exemplaar is. Duid een personeelslid aan dat als enige toegang heeft tot de kast.

Bedenk daarnaast elegante manieren om zitplekken van elkaar te scheiden. Dat kan met bloembakken, tussenschotten in plexiglas of een scheidingsscherm. Schuif tafels zo ver mogelijk uit elkaar en pas de regels van de social distancing toe. Er zijn zelfs horeca-uitbaters die kiezen voor een hokje van plexiglas voor iedere klant, zodat je noch andere klanten noch het personeel noch je eigen gezelschap kunt besmetten.

Maak ook op je terras de tafels en stoelen na elk gebruik grondig schoon. Het zal bij je gasten vertrouwen creëren dat je de voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus serieus neemt.

2.6  Sanitaire voorzieningen

Neem je sanitaire voorzieningen onder de loep. Laat deuren die open kunnen blijven zoveel mogelijk open. Installeer wastafels met touchless kranen, touchless dispensers voor zeep en papieren wegwerphanddoeken en voorzie ook hier ontsmettende handgel. Zorg ervoor dat je de toiletten regelmatig reinigt, ontsmet en verlucht. Plaats pedaalemmers of vuilnisbakken met een sensor. Elektrische handendrogers of stoffen handdoeken zijn echt not done. Denk ook in de toiletten aan de anderhalve meter afstand. Dek indien nodig een urinoir af, of plaats hoge en brede tussenschotten. Hang de instructies voor een goede handhygiëne zichtbaar op aan je sanitaire voorzieningen – ook bij de toiletten voor het personeel!

2.7  Cashen zonder cash

Communiceer via posters, je menukaart en eventuele andere communicatiekanalen zoals sociale media over de voorkeur voor elektronisch en contactloos betalen. Ontsmet je betaalterminal na gebruik of voorzie wegwerpmateriaal waarmee klanten hun code kunnen ingeven, zoals wattenstaafjes. Je kunt er ook voor kiezen om betalingen met cash te weigeren. Voorzie dan wel voldoende alternatieven. Laat slechts één persoon de kassa bedienen. Je zaak zal door de beperkingen in bezoekers vermoedelijk wat minder omzet draaien. Probeer daarom initiatief te nemen op het vlak van afhalen of bezorgen. Een apérobox, een lekkere maaltijd die zich gemakkelijk laat transporteren, een cocktailpakket? Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind!

 2.8  Blijf niet bij de pakken neerzitten

Wees inventief! Natuurlijk vragen de maatregelen extra inspanningen, maar hoe veiliger je klanten zich voelen, hoe beter je zaak zal draaien. Probeer daarom op een originele manier met deze nieuwe manier van gastvrij-zijn om te gaan. Enkele voorbeelden ter inspiratie:

  • In Nederland gebruiken restaurantuitbaters een karretje voor de bediening om anderhalve meter afstand te kunnen garanderen.

  • Het Nederlandse Mediamatic installeerde dan weer zogenaamde ‘quarantainekassen’ waarin je kunt dineren. Het enige wat je nodig hebt, is enkele glazen wanden en een slim bevestigingssysteem! Na gebruik wel telkens goed reinigen en ontsmetten.

  • Zweden: Bord för en is een tafeltje voor één persoon, midden in een veld met een mooi uitzicht. Het driegangenmenu wordt geleverd door een mand, een touw en een katrollensysteem. De regels van de social distancing prachtig toegepast!

3.    Hotels

Hotels mochten open blijven om aan de vraag voor overnachtingen in het kader van essentiële verplaatsingen te voldoen. Enkel room service was mogelijk. Bij de heropening van de bars en restaurants gelden uiteraard dezelfde aandachtspunten als hierboven beschreven.

Laat ook in je hotel zoveel mogelijk deuren open. Ontsmet klinken, leuningen, liftknopjes en lichtschakelaars. Breng ook hier markeringen op de vloer aan om de nodige afstand te verduidelijken. Laat maar één persoon tegelijk toe in kleine liften, tenzij de gasten allemaal onder hetzelfde dak wonen. Berg je mand met welkomstsnoepjes of -fruit maar even op, of bedenk een veilig alternatief. Zorg ervoor dat de receptionisten de kamersleutels van de gasten ontsmetten telkens als ze worden teruggebracht. Ook wanneer je sleutels tijdelijk in bewaring krijgt, moet je ze ontsmetten. Zorg dat je gasten en de receptionisten steeds anderhalve meter afstand kunnen houden.

3.1  Poetsen

Licht je schoonmaakpersoneel goed in over de juiste schoonmaakmethodes, geschikte schoonmaakmiddelen en de nood om ruimtes regelmatig te verluchten. Werk ook hier met affiches, posters en andere communicatiekanalen. Voorzie mondmaskers en handschoenen voor je medewerkers. Probeer te werken met vaste kamernummers per poetsmedewerker. Zo vermijd je kruisbestuiving onder je medewerkers.

Organiseer de briefings voor je personeel niet in kleine ruimtes. Het liefst van al kom je samen in de openlucht. Laat niet meer dan één persoon tegelijkertijd toe in de linnenkamer. Was lakens, handdoeken en poetslinnen op meer dan 60°C om alle bacteriën, microben en virussen te doden.

3.2  Kamers

Leg in de badkamers van de gasten individueel verpakte zeepjes in plaats van een grote knijpfles in de douche. Zorg ervoor dat de handvaten van de douche, de kranen en de wc’s dagelijks ontsmet worden. Ten slotte: sluit minibars af als je niet kunt garanderen dat de bar en de inhoud ervan dagelijks ontsmet worden.

Succes met de heropstart! Heb je hulp nodig, of ben je op zoek naar materiaal voor je horecazaakOnze helpdeskmedewerkers staan voor je klaar!

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 26 mei 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels