Werken in de kou: risico’s en tips

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Wist je dat wanneer een werkplaats te koud is, er minder efficiënt wordt gewerkt? Werken in de kou is niet alleen lastig voor medewerkers, maar vaak ook schadelijk voor hun gezondheid. Als werkgever ben je daarom verplicht om maatregelen te treffen om negatieve gevolgen van werken in de kou te voorkomen. Denk maar aan onderkoeling, afstervende vingers en tenen, vastgevroren handen aan metalen voorwerpen … Hier vind je enkele tips om zulke problemen te vermijden!

Gezondheidsrisico’s van werken in de kou

De gevolgen van werken in de kou zijn niet min. Een goede voorbereiding is dan ook cruciaal. Dit kan er bijvoorbeeld gebeuren als je niet de nodige maatregelen neemt:

  • Wie werkt bij een gevoelstemperatuur onder de -10⁰C kan al na enkele uren last krijgen van onderkoeling en bewustzijns- en hartritmestoornissen.

  • Wie werkt bij een gevoelstemperatuur onder de -15⁰C kan al na een uur een koudeletsel (zoals winterhanden en -voeten) oplopen. Maar ook medewerkers die in onverwarmde loodsen, koel- en vrieshuizen of koelcellen werken, kunnen hiermee te maken krijgen.

Hou er rekening mee dat wanneer het tocht of waait, medewerkers nog sneller kunnen afkoelen. Bouwvakkers, stratenmakers, postbodes, tuinmannen en andere buitenberoepen hebben het in de winter dus extra zwaar.

Wettelijk vastgelegde minimumtemperaturen

De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg schrijft voor dat bedrijven tussen 1 november en 1 maart voldoende verwarming moeten voorzien in open werklokalen of werkplaatsen in open lucht. De verwarmingstoestellen moeten aanstaan “als dit nodig is”, maar sowieso zodra de temperatuur onder de 5°C zakt. Als dit geen optie is én als het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk akkoord gaat, mogen de verwarmingstoestellen ook ergens binnen staan (bijvoorbeeld in een werfcontainer), zodat werknemers zich er regelmatig aan kunnen gaan warmen.

Vorstdagen: extreme koude in de bouw

De bouwsector maakt een onderscheid tussen onwerkbare dagen omwille van “slecht weer” en “verletdagen wegens vorst en blijvende sneeuw” of vorstdagen. Die laatste kunnen voorkomen van 1 oktober tot 30 april en ze worden voor twaalf verschillende geografische zones bepaald door het Fonds voor Bestaanszekerheid-Bouw of de FBZ-Bouw (de pagina in kwestie is enkel toegankelijk voor leden). Bouwheren gebruiken deze regels om te kijken of een aannemer de uitvoertermijn al dan niet wettelijk overschreden heeft, maar voor bouwvakkers vormen ze natuurlijk ook een zekerheid om niet in onveilige of ongezonde omstandigheden te moeten werken.

Tips om veilig en aangenaam te werken in de kou

Voor de gezondheid van de medewerkers zijn de temperatuur van de werkplek en de producten waarmee ze moeten werken belangrijke factoren. Maar ook het werkmateriaal is cruciaal voor aangename werkomstandigheden. Hier enkele belangrijke benodigdheden voor werken in de kou:

  • Persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals warme kleding, waterdichte kleding, handschoenen of een bodywarmer.

  • Materiaal om de werkplek te beschermen tegen wind en regen, zoals een windscherm of overkapping, en een warmtebron zoals een straalkachel.

  • Warme dranken zoals koffie, thee, chocolademelk of soep voor tijdens de pauze. Wanneer het in werklokalen of werkplaatsen in open lucht kouder wordt dan 5°C, ben je als werkgever zelfs verplicht om warme dranken aan te bieden.

  • Heatpacks om even aan op te warmen.

  • Gereedschap dat is voorzien van isolerend materiaal.

Andere tips om het je medewerkers zo aangenaam mogelijk te maken:

  • Wissel taken op een koude plek af met taken op een warme plek.

  • Kort de periode van werken in de kou in of stel ze uit.

  • Zorg voor een warme ruimte waar werknemers (regelmatig) kunnen pauzeren.

  • Sla gereedschap warm op, zodat het niet te koud aanvoelt bij gebruik.

Klaar om je werknemers een warmere en veiligere werkplek te geven? Bekijk ons volledige assortiment, laat je inspireren door onze blogs over veilig werken of contacteer de helpdesk voor meer informatie.30

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 30 november 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels