Waarom is de cloud onmisbaar voor een aankoopafdeling?

Slim en efficiënt werken

Sinds enkele jaren zetten aankoopafdelingen in op de digitalisering van hun processen. Deze langdurige investering werpt vruchten af. In de meeste middelgrote en grote bedrijven beschikt de aankoopafdeling immers over voldoende digitale middelen.Toch lijkt de limiet bereikt. De gebruikte e-procurementoplossingen blijken vaak weinig met elkaar te communiceren, ze zijn duur in onderhoud en niet echt in staat om te evolueren. Vandaag moeten we nadenken over de migratie naar een uniform in de cloud beheerd informatiesysteem voor de aankoopafdeling. Lees hieronder meer over de 3 niveaus waarop de aankoopafdeling een ROI kan verwachten met een e-procurementplatform in de cloud.

Met een e-procurementplatform in de cloud kan de aankoopafdeling een ROI op drie niveaus verwachten:

  • meer efficiëntie

  • een toegenomen strategische samenhang

  • besparingen

Kiezen voor een cloudplatform is een drijfveer voor een efficiënte aankoopafdeling

De processen automatiseren

Snellere en betrouwbaardere transacties zijn voor de aankoopafdeling het belangrijkste voordeel [1] van een e-procurementplatform in de cloud. Als de oplossing de tijdrovende taken met weinig toegevoegde waarde uitvoert, komt er immers meer tijd vrij voor het team om te besteden aan analyse en het adviseren van de andere afdelingen van de onderneming.

Mobiel en in real time werken

Een investeringsproject op afstand goedkeuren of vlak voor een vergadering uitstaande bedragen op je mobiele telefoon raadplegen, zijn voor de aankoopafdeling uiteraard strategische middelen.

De cloud biedt een dubbele vrijheid:

  • interageren met het e-procurementplatform op elk gewenst moment, waar je ook bent en vanop het verbonden toestel dat het best aan de situatie is aangepast [2];

  • in real time beschikken over de nodige informatie in de meest relevante bruikbare vorm.

Een betere klantenbeleving

Niet alleen de aankoopafdeling haalt voordeel uit de toegenomen efficiëntie door de invoering van een e-procurementplatform in de cloud. Ook alle andere afdelingen van de onderneming die betrokken zijn in de betaalketen van leveranciersfacturen genieten van de vlotte en intuïtieve aankoopoplossingen van de cloudgeneratie, en vooral van de continuïteit van de keten.

Misschien niet zo voor de hand liggend, maar ook de klanten van de onderneming hebben baat bij de invoering van een aankoopplatform in de cloud, meer bepaald dankzij de continuïteit van de waardeketen. Zo hebben ze bijvoorbeeld gemakkelijker toegang tot informatie over onderdelen of afgewerkte producten: gebruiksvoorschriften, aanwezigheid van allergenen, oorsprong …

Kiezen voor een cloudplatform betekent een betere integratie van de aankoopafdeling in de bedrijfsstrategie

Meegroeien met de onderneming

Een e-procurementplatform in de cloud geeft de aankoopafdeling bewegingsvrijheid. Zo kan de aankoopafdeling gemakkelijker haar verwerkingscapaciteit op de groei van de onderneming afstemmen.

Die bewegingsvrijheid zien we vooral op twee niveaus:

  • het volume van de transacties: dankzij de cloud kan de aankoopafdeling haar bandbreedte naar wens aanpassen om bijvoorbeeld een piek in de zoektocht naar nieuwe leveranciers of in de analyse van lopende contracten op te vangen.

  • de omlijning van de transacties: een moduleerbaar e-procurementplatform in de cloud vergemakkelijkt bijvoorbeeld een geografische uitbreiding van de zone van de aankoopafdeling door de oprichting van een nieuwe entiteit te begeleiden.

Een betere samenwerking tussen afdelingen

Een e-procurementplatform in de cloud biedt de aankoopafdeling de mogelijkheid om goedkeuringsworkflows in te voeren om transversale verwerkingen te versnellen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor:

  • kwaliteitsaanvaarding van het geleverde materiaal door de medewerkers

  • aankoopaanvragen

Beschikken over strategische gegevens om de besluitvorming te ondersteunen

Een aankoopplatform in de cloud is verrijkt met artificiële intelligentie en big data. Die overvloed aan data en de bijbehorende capaciteit om die snel en op een relevante wijze te verwerken, houdt voor de aankoopafdeling een echt voordeel in bij de verwezenlijking van haar taak om te helpen bij de besluitvorming.

Kiezen voor een cloudplatform betekent een besparing voor de aankoopafdeling

Investeringen in infrastructuur schrappen

Door haar aankoopbeheeroplossing over te brengen naar SaaS, is elke fysieke architectuur binnen de onderneming achterhaald. Die wordt voortaan in de cloud gedeeld.

Geen infrastructuur meer betekent voor de organisatie een besparing op verschillende niveaus:

  • investering in apparatuur: servers, netwerken …;

  • opleiding van de gebruikers;

  • onderhoud van de apparatuur;

  • gebruikersbijstand

De verwerkingskosten van de aankooptransacties variabel maken

Daarnaast zorgt het abonnementsprincipe ervoor dat de aankoopafdeling beter bijdraagt aan het concurrentievermogen van de onderneming. De investering in licenties wordt een last (CAPEX -> OPEX), waardoor het IT-budget voorspelbaarder wordt. Er zijn nieuwe middelen beschikbaar voor investeringen in de corebusiness van de organisatie.

Kortom, het belang van e-procurementplatformen in de cloud voor de aankoopafdelingen hoeft niet meer aangetoond te worden. De SaaS-toegang

  • versnelt de productie;

  • bevordert de samenwerking;

  • stelt de onderneming in staat om extra middelen vrij te maken voor groei en innovatie.

Nu we weten wat het cloudprincipe inhoudt, moeten we de hostingmodaliteiten bekijken. Privécloud? Openbare cloud? Ze hebben elk hun voor- en nadelen. Dit moet op het niveau van de onderneming worden besproken.

Voor de aankoopafdelingen die al naar de cloud zijn overgeschakeld: is men op de hoogte van alle technologieën waarmee men via plug and play zijn e-procurementplatform kan verrijken? Meer weten over deze voorzieningen? Lees dan het artikel ‘Drie aankooptools die je absoluut moet kennen!

[1] ‘ePayables Technology Advisor 2019’ – Ardent Partners

[2] ATAWAD: Any Time, AnyWhere, Any Device

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 29 mei 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels