Focus op de 4 vormen van erkenning op het werk en wat die betekenen voor je bedrijf

Slim en efficiënt werken

Erkenning is een essentieel aspect van de ervaring op het werk dat echter te vaak over het hoofd wordt gezien. Je medewerkers het gevoel geven dat hun inspanningen gewaardeerd en erkend worden kan een groot verschil maken voor hun welzijn, betrokkenheid en productiviteit. Dit heeft dan weer een positieve invloed op de prestaties en het succes van je bedrijf.

Impact bedrijf waardering medewerkers

Wat houdt erkenning op het werk in?

Erkenning op het werk is het waarderen en belonen van het werk van een medewerker of een team. Deze benadering houdt rekening met zowel de geleverde inspanningen als de behaalde resultaten. Bovendien is het niet alleen een kwestie van de kwaliteit van het werk, ook de persoonlijke investering, vaardigheden en professionele kwaliteiten van de medewerkers worden beloond.

Erkenning op het werk kan vele vormen aannemen en gaat veel verder dan loonsverhogingen en promoties. Je kan je erkenning ook tonen door:

  • een oprecht dankjewel;

  • constructieve feedback;

  • de expertise van een medewerker onder de aandacht brengen;

  • rekening te houden met de ideeën en suggesties van je teamleden.

Naast de voordelen voor de medewerkers zelf, heeft erkenning op het werk ook een positieve impact op je bedrijf. Het kan helpen om een aangenamere werkomgeving te creëren, de betrokkenheid van je medewerkers te verhogen, de kwaliteit van het werk te verbeteren en zelfs het personeelsverloop te verminderen. Dit is dus een krachtige tool om de samenhang binnen het team te stimuleren en de bedrijfsprestaties te verbeteren.

Om echt effectief te zijn, moet erkenning wel oprecht en gemeend zijn. Je medewerkers zien duidelijk het verschil tussen een geforceerd compliment en een oprechte uiting van erkenning.

De 4 vormen van erkenning op het werk

Erkenning op het werk is meer dan gewoon een gebaar van hoffelijkheid of beleefdheid. Het heeft grote gevolgen voor zowel het welzijn van de medewerkers als voor de prestaties van het bedrijf. Erkenning neemt vier belangrijke vormen aan. Elke vorm is belangrijk en verdient een plaats binnen de organisatie. Het gebruik ervan kan variëren afhankelijk van de context, de bedrijfscultuur en de specifieke behoeften van je medewerkers.

Existentiële erkenning

Deze vorm van erkenning verwijst naar de waardering van de persoon in zijn geheel, buiten zijn of haar professionele rol. Je moet je medewerkers laten zien dat ze erkend en gewaardeerd worden om wie ze zijn, en niet alleen om wat ze doen of produceren. Dit doe je door respect te tonen voor hun individualiteit, hun waarden en hun persoonlijke ambities.

Op de werkplek kan je dit doen door:

  • actief te luisteren;

  • een dialoog aan te gaan;

  • rekening te houden met ieders mening.

Door oog te hebben voor je medewerkers in hun geheel geef je hen het gevoel dat ze echt deel uitmaken van het bedrijf en zal hun respect toenemen en dat draagt dan weer bij aan een gezonde werkomgeving. Dit kan ook het risico op psychologisch leed verminderen en de mentale gezondheid van je medewerkers verbeteren.

Erkenning van de werkmethode

Bij deze vorm van erkenning ga je het werkproces van je medewerker of je team waarderen. De erkenning is gericht op de werkmethoden, de organisatie, de efficiëntie en de innovatie bij het uitvoeren van de taken. De werkmethode erkennen doe je aan de hand van:

  • regelmatige feedback;

  • constructieve kritiek;

  • verbeteringsvoorstellen.

Door het werkproces te belonen, kan je de innovatie en efficiëntie binnen je bedrijf stimuleren. Dit kan leiden tot een continue verbetering van de kwaliteit van het werk en een hogere werktevredenheid.

Erkenning van de inzet op het werk

Bij de erkenning van de inzet ligt de nadruk op de betrokkenheid van medewerkers bij hun werk. Het beloont de passie, de toewijding en de persoonlijke gedrevenheid waarmee ze zich toeleggen op hun werk. Deze erkenning kan zich uiten in:

  • aanmoedigingen;

  • felicitaties voor de geleverde inspanningen;

  • flexmaatregelen om het evenwicht tussen werk en privéleven te verbeteren.

Door oog te hebben voor de inzet van je medewerkers zal je hun motivatie en loyaliteit vergroten. Dit kan leiden tot een grotere stabiliteit binnen de teams, minder personeelsverloop en betere algemene prestaties.

Erkenning van de resultaten

Zoals de naam al doet vermoeden, focust deze vorm van erkenning op de resultaten die een medewerker of een team heeft behaald. Dit kan gaan om een geslaagd project, bereikte doelstellingen of een bijdrage aan de bedrijfsprestaties. Je kan erkenning voor resultaten tonen via:

  • beloningen;

  • promoties;

  • openlijke felicitaties.

De erkenning van resultaten kan de productiviteit en efficiëntie verhogen door de link tussen de inspanningen van je medewerkers en de doelstellingen van je bedrijf te versterken. Het kan ook helpen om een cultuur van productiviteit en uitmuntendheid te creëren.

Erkenning op het werk is een krachtige stimulans voor betrokkenheid en prestaties. Door deze verschillende vormen van erkenning te begrijpen en te integreren, kunnen managers een positieve en productieve werkomgeving creëren waar elke medewerker zich gewaardeerd en gemotiveerd voelt.

Hoe kunnen medewerkers erkend worden op het werk?

Erkenning krijgen op het werk hangt af van diverse factoren, onder meer de bedrijfscultuur, het leiderschap van de managers en natuurlijk de acties van de medewerkers zelf. Dit zijn enkele tips om erkenning te krijgen als medewerker.

Volledige inzet op het werk

Dat ligt misschien voor de hand, maar eerst moet je als medewerker goed werk leveren. Dit betekent dat je betrokken, toegewijd en nauwgezet je taken uitvoert. Medewerkers moeten laten zien dat ze gedreven en gemotiveerd zijn en hun vaardigheden en expertise tonen.

Initiatieven nemen

Medewerkers die het initiatief nemen, krijgen vaak de meeste erkenning. Als medewerker mag je niet aarzelen om nieuwe ideeën naar voren te brengen, de leiding te nemen over projecten of problemen op te lossen. Door proactief te zijn en blijk te geven van autonomie en creativiteit kan je je onderscheiden van de rest.

Communiceren met managers en collega's

Nog een manier waarop medewerkers erkenning kunnen krijgen van hun team en hun manager is door hun prestaties en bijdragen onder de aandacht te brengen. Doe dat niet door op te scheppen of jezelf openlijk met anderen te vergelijken, maar laat zien hoe jij als medewerker hebt bijgedragen aan de voortgang van een project en de prestaties van het bedrijf.

Om feedback vragen

Medewerkers die al een tijdje geen feedback hebben ontvangen, kunnen daar zelf om vragen. Deze feedback is essentieel, omdat die hen helpt te begrijpen hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren en hun kansen op erkenning vergroten. Zo kunnen ze ook tonen dat ze gefocust zijn op hun werk.

Het werk van anderen erkennen

Erkenning is geen eenrichtingsverkeer. Om erkenning te krijgen, moet je zelf ook het werk van anderen erkennen. Dit kan helpen om een positieve, op samenwerking gerichte cultuur binnen het team te creëren waarbij iedereen zich gewaardeerd en erkend voelt.

Erkenning op het werk is een benadering die tijd, aandacht en empathie vergt, maar de voordelen zijn van onschatbare waarde. Het is een essentiële investering voor het welzijn en de ontplooiing van alle medewerkers en voor het succes van het bedrijf.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 31 oktober 2023

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels