homesectoroverzichtRetailCoronamaatregelen

Coronamaatregelen

Belangrijkste regelgeving & richtlijnen voor retail

Sommige retailzaken, zoals supermarkten, zijn vanaf het begin van de Coronacrisis open gebleven en hebben direct met veel creativiteit de 1,5 meterafstand-regel weten te implementeren in hun winkels om de veiligheid van klanten en personeel te garanderen. Beperkte winkeltijden of een beleid om een beperkt aantal mensen binnen te laten, zijn een tweetal voorbeelden daarvan. Daarnaast moesten de meeste andere winkels van de overheid hun deuren sluiten. Gefaseerd mogen deze winkels binnenkort opnieuw openen, mits ze de maatregelen om o.a. afstand te houden kunnen organiseren. De overheid publiceert regelmatig updates en stelde ook een ‘Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan’ op.

Algemene richtlijnen om veilig en verantwoord te winkelen

Hieronder vind je algemene richtlijnen om veilig en verantwoord te winkelen.

Voor de ondernemers:

  • Regels hangen aan de buitenkant van de winkel en worden binnen herhaald.
  • Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de winkels, maar ook vóór de winkel.
  • Geef in winkels het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn.
    Richtlijn is maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak. Voor kleinere winkels wordt een uitzondering gemaakt.
  • Geef, waar mogelijk, klanten maximaal 30 minuten winkeltijd.
  • Laat klanten zoveel mogelijk alleen de winkel binnengaan (kinderen jonger dan 18 kunnen beperkt mee).
  • Beveel klanten aan om neus en mond te bedekken door mondmasker, sjaal, …
  • Kledingwinkels kunnen gepaste kleding voor een paar uur weghangen of laten stomen alvorens het weer in de winkel terug te hangen.
  • Pashokjes kunnen om en om in gebruik genomen worden om afstand te bewaren en om tussenin schoon te maken.
  • Lever online bestellingen tot aan de voordeur, niet binnen.
  • Zorg voor maximale hygiëne en maak alles schoon wat veelvuldig aangeraakt wordt, zoals het pinapparaat en de pinterminal.
  • Bied geen samples, proeverijen, monsters en probeerartikelen aan in winkel.
  • Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.

Voor ondernemers die 1,5 m niet kunnen waarborgen:

  • Werk zoveel mogelijk op afspraak, zodat de klantcontacten gedoseerd worden.
  • Neem voor de afspraak een vragenlijst door met de klanten (telefonisch of aan de deur) en vraag of de klant geen verschijnselen heeft of zich ziek voelt.
  • Zorg dat de mensen met klantcontact elke ochtend hun temperatuur opmeten.

Kassa/balie

Contact met klanten aan de kassa is bijna onvermijdelijk. Daarom zijn deze maatregelen heel belangrijk om kassamedewerkers te beschermen tegen besmetting met Covid-19.

  • Plaats een transparant zeil tussen klant en kassamedewerk(st)er ter bescherming.
  • Markeer met tape op de vloer vlakken van 1,5 meter zodat het voor klanten duidelijk is welke afstand ze moeten bewaren.
  • Plaats/maak bordjes of affiches met verzoek zoveel mogelijk met pin (contactloos) te betalen.
  • Plaats desinfecterende doekjes bij pinautomaat.
  • Open kassa’s om en om, niet naast elkaar, zodat er geen rijen naast elkaar ontstaan.
  • Indien kassa’s wel naast elkaar open zijn kunnen caissières om en om klanten naar zich toe roepen zodat de 1,5 meter afstand gewaarborgd blijft.
  • Nog een optie is om een ketting spannen bij de servicebalie, zodat de klant niet dichterbij dan 1,5 meter bij het personeel komt.
  • Plaats bakjes op de toonbank waarin de klant en kassamedewerk(st)er contant geld uitwisselen zonder handcontact te hebben.

Communicatie

Communicatie in de winkels is cruciaal. Sowieso om continu bewustzijn te creëren bij de klant om social distancing te waarborgen. Hang digitale schermen op om de 1,5 meter afstand regel nogmaals onder de aandacht te brengen. Roep regelmatig in de winkel om dat het belangrijk en verplicht is om de RIVM- en overheidsmaatregelen na te leven tijdens het winkelen.

Schoonmaak

Zet medewerkers in om winkelwagentjes en boodschappenmandjes te reinigen na ieder gebruik. Maak handvatten, deuren van de koeling, pinautomaten, scanapparaten en andere objecten die doorgaans veelvuldig aangeraakt worden, extra vaak schoon.

Veiligheid en hygiëne medewerkers

  • Laat je medewerkers regelmatig de handen wassen met water en zeep.
  • Stel desinfectie-handgel beschikbaar voor je personeel
  • Zorg voor gele hesjes of buttons met de tekst: “Graag 1,5 meter afstand aanhouden”.

Klanten

Zorg dat er precies zoveel winkelwagentjes zijn als maximaal aantal klanten in de winkel mogen zijn. Zo houd je niet alleen controle op het aantal klanten in de winkel maar stimuleer je ook de 1,5 meter regel.

Toegang winkel

Plaats dranghekken buiten om 1,5 meter afstand te kunnen waarborgen. Daarnaast kun je bij de ingang desinfectiemiddel, desinfecterende doekjes of kraan met water en zeep beschikbaar stellen voor klanten voordat ze de winkel betreden. Je kunt er voor kiezen om klanten 1 voor 1 binnen te laten of een volgnummer systeem in te zetten bij de ingang.
Om ouderen of mensen die werkzaam zijn in vitale beroepen in staat te stellen om op zo veilig mogelijke manier boodschappen te doen, kun je je winkel op speciale tijden voor die doelgroep openstellen. Maak voor de klant inzichtelijk wat de drukke en minder drukke momenten in de winkel zijn, zodat de drukte meer verspreid kan worden.

Versproducten/versafdeling

Pak versproducten, zoals kleine broodjes, alvast in, zodat klanten geen mogelijkheid meer hebben om met een tang zelf de producten te pakken.

Afhalen en bezorgen

Als klanten online bestellingen willen afhalen in je winkel, maak dan afhaal afspraken en zorg ervoor dat iedereen de mogelijkheid heeft om afstand te houden. Bestellingen kun je ook laten afhalen buiten je winkel door een loket te creëren in de buitenlucht.
Laat klanten betalen via pin (contactloos) of nog beter; laat ze van tevoren online afrekenen via bijvoorbeeld iDEAL.

Gratis bezorging aanbieden

Je kunt ook polsen bij mede winkeliers of er een mogelijkheid is tot samenwerken over het bezorgen van producten, om zo de kosten te besparen.

Tot slot

Je kunt met een goede website proberen om nog meer klanten te bereiken zodat je clientèle ook vanuit huis je producten kunnen afnemen. Daarnaast kun je ook proactief je klanten telefonisch benaderen om zo extra verkoop te genereren. Er zijn legio mogelijkheden om fysiek klantcontact te vermijden. In de komende maanden zullen er vanuit alle hoeken in de samenleving nog meer creatieve ideeën en initiatieven ontstaan om verantwoord te kunnen winkelen.
Wij volgen deze initiatieven op de voet en blijven deze de komende tijd uiteraard met je delen.

Vragen? Neem contact op met Manutan

Heb je na bovenstaande informatie nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste producten die je helpen bij het doorvoeren van deze maatregelen? Heb je advies nodig voor de (her)inrichting van je winkel? Neem dan contact op met onze specialisten, zij helpen je graag verder.

Neem contact op

Onze productspecialisten helpen je graag

Heb je hulp nodig bij het kiezen? Of heb je iets nodig wat niet standaard in ons assortiment zit? Of wil je advies over de inrichting van je winkel? Onze adviseurs staan voor je klaar!