Coronamaatregelen

Belangrijkste richtlijnen voor magazijn en werkplaats

Als er en sector is die onmiddellijk na de Corona-uitbraak moest nadenken over hoe de 1,5 meter regel in te voeren, is het de sector magazijn en werkplaats wel. Deze branche heeft, om personeel, leveranciers en transporteurs te beschermen tegen Covid-19, meteen maatregelen moeten nemen. Hieronder bespreken we de meest gebruikte maatregelen en geven we tips en advies om zo veilig mogelijk te ondernemen in magazijn en werkplaats.

Algemene richtlijnen veilig ondernemen in de horeca

Net als in iedere branche, geldt ook voor magazijn en werkplaats dat hygiëne een belangrijk speerpunt is in het tegengaan van de verspreiding van het virus.

Hieronder staan de belangrijkste voorzorgsmaatregelen nog een keer opgesomd:

  • Was je handen voor je begint met werken, minimaal 20 seconden.
  • Open deuren met je elleboog
  • Voorkom dat je je gezicht aanraakt
  • Nies/hoest in je elleboog
  • Gebruik papieren doekjes om handen af te drogen en gooi deze meteen weg
  • Was je handen grondig na ieder toiletbezoek
  • Voorkom zoveel mogelijk het aanraken van voorwerpen (deuren, kranen, wasbak, toilet enz.)
  • Houd materieel, gereedschap en PBM’s schoon en maak deze ook schoon voordat ze opgeborgen worden in gereedschapskisten en montagewagen.
  • Distributiecentra worden vaak bezocht door externe partijen. Zorg dat het aantal bezoekers tot een minimum beperkt wordt en zorg ervoor dat er bij de portier of de receptie de regels worden uitgelegd en dat deze zo goed mogelijk worden nageleefd.

Werknemers in magazijn of werkplaats

Werken in een magazijn of werkplaats is werken in een dynamische omgeving. Dit brengt uiteraard risico’s met zich mee. Hieronder lees je een aantal aandachtspunten die kunnen helpen de werkdag zo gecontroleerd mogelijk te laten verlopen.

  • Zorg dat zoveel mogelijk eigen personeel toegang heeft tot de magazijnen.
  • Houd (buitenlandse) chauffeurs buiten het magazijn. Zorg eventueel voor sanitaire voorzieningen.
  • Probeer de aankomst van personeel zoveel mogelijk te spreiden.
  • De pauzes kunnen opgesplitst worden in kleinere (vaste) groepen.
  • Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) verdient de aandacht. Bespreek wanneer het dragen van handschoenen en/of mondkapjes zinvol zouden zijn. Ook het schoonhouden van PBM’s is een belangrijk onderwerp.
  • Bij ontvangst van goederen, kan de chauffeur zelf tekenen op de bon of de tablet. Er kan gevraagd worden om een extra toevoeging zoals de laatste drie getallen van het nummer op het paspoort of rijbewijs of de geboortedatum.

Intern transport, WMS en gereedschappen

  • Zorg dat dat er een vaste ploeg medewerkers is die steeds van dezelfde intern transport middelen gebruik maakt.
  • Zodra iemand klaar is met het gebruik ervan, dienen de intern transportmiddelen als de scanners en ander gebruikt materieel goed gereinigd te worden.
  • Gebruik indien mogelijk het WMS-systeem om werknemers op specifieke plekken werkzaam te laten zijn zodat niemand elkaar in de weg loopt.
  • Ieder gebruikt zoveel mogelijk zijn eigen gereedschap. Ook dit moet na elk gebruik goed schoongemaakt worden.

Werkplaats op (klant)locatie

Er zijn ook geregeld werknemers die op locatie bij klanten hun werkzaamheden moeten uitvoeren. Dit vraagt om goede communicatie tussen de klant en de onderneming. Vraag vooraf bij de klant wat de regels zijn, zodat de werknemer niet voor verrassingen komt te staan. Hieronder volgen nog een paar tips om werken op locatie zo veilig mogelijk te maken.

  • Werkzaamheden die in de eigen werkplaats kunnen worden uitgevoerd, worden niet op klantlocatie uitgevoerd.
  • Gebruik je eigen gereedschap, leen niks uit of leen geen gereedschap van de klant.
  • Plan werkzaamheden zo regionaal mogelijk. Vertrek met volle tank en eten en drinken vanaf het bedrijf naar locatie zonder stops.
  • Monteurs rijden niet gezamenlijk in 1 voertuig naar of van de werklocatie, tenzij een plastic afscheiding in het voertuig is geplaatst of er voldoende afstand bewaard kan worden.
  • Geef de werknemer een checklist mee, zodat duidelijk wordt of de omgeving veilig is om in te werken en er niets vergeten wordt.
  • Indien service wordt verleend aan bestaand object/apparaat, reinigt de monteur het object eerst voordat hij daaraan gaat werken.
  • Zet je werkgebied af en hang een waarschuwing op.
  • Maak een afzetting ter grootte van de benodigde werkzaamheden + 1,5 m. De klant dient zoveel mogelijk weg te blijven uit het werkgebied.
  • Zorg voor extra ventilatie in je vervoersmiddel, bij mooi weer kunnen de ramen open of gebruik anders het ventilatiesysteem.
  • Ga telkens op dezelfde plaats zitten in het voertuig.
  • Zorg voor goede hygiëne in het voertuig door het stuur, versnellingspook, deurklink, touchscreen, enzovoorts veelvuldig en regelmatig te desinfecteren.

Vragen? Neem contact op met Manutan

Heb je na bovenstaande informatie nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste producten die je helpen bij het doorvoeren van deze maatregelen? Heb je advies nodig voor de (her)inrichting van je horecazaak? Neem dan contact op met onze specialisten, zij helpen je graag verder.

Neem contact op

Onze productspecialisten helpen je graag

Heb je hulp nodig bij het kiezen? Of heb je iets nodig wat niet standaard in ons assortiment zit? Of wil je advies over de (her)inrichting van je horecazaak? Onze adviseurs staan voor je klaar!