HomeSectoroverzichtHorecaCoronamaatregelen

Coronamaatregelen

Belangrijkste regelgeving & richtlijnen voor de horeca

Op 8 juni zal de horeca weer haar deuren mogen openen. Uiteraard volgens de algemeen geldende veiligheidsmaatregelen zoals voldoende afstand houden, regelmatig handen wassen, … om zich zo goed mogelijk te beschermen tegen besmetting met het Coronavirus. Op de definitieve regelgeving en richtlijnen van de overheid en de specifieke sectorgids voor de horeca is het voorlopig nog even wachten. Maar we lijsten hieronder alvast een aantal maatregelen op die je kan nemen om zo veilig mogelijk te ondernemen in de horeca.

Algemene richtlijnen veilig ondernemen in de horeca

  • Het spreekt voor zich dat de horecaondernemers, personeel, klanten en leveranciers zich houden aan de richtlijnen van de overheid.
  • Ondernemers moeten ervoor zorgen dat iedereen aanwezig in de onderneming, zich houdt aan deze richtlijnen en mag een ieder hierop aanspreken als dit niet het geval is.
  • De onderneming moet dusdanig ingericht worden dat er niet teveel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn en dat de 1,5 meter afstand zoveel mogelijk nageleefd kan worden.
  • De horecazaak moet alle afspraken en regels zichtbaar communiceren, zowel buiten op de terrassen als binnen en ook zoveel mogelijk op de website of social media, zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.

Hygiëne in de horeca

In de horeca was hygiëne natuurlijk altijd al een van de belangrijkste peilers. Nu is het naleven ervan nog belangrijker. Geef je personeel, klanten en leveranciers de mogelijkheid om hun handen regelmatig te wassen of te ontsmetten.

De werkplekken in de keuken moeten ook gemarkeerd worden met lijnen zodat medewerkers op 1,5 meter van elkaar kunnen werken. Iedere keukenmedewerker moet regelmatig de handen wassen en een mondmasker dragen. Ook bedienend en afruimend personeel past deze maatregelen toe.

Denk na over je drankenkaart en/of menu. Een fysieke kaart is niet aan te raden. Werk met (krijt)borden en posters of druk je menu op papieren placemats. En wat dacht je van een QR-code die klanten naar het menu op je website leidt?

Werk verder zoveel mogelijk met papieren servetten en placemats en eventueel papieren tafelkleden, die je na gebruik weggooit. Dek de tafel alleen voor het aantal mensen dat ook daadwerkelijk zal plaatsnemen, dat verkleint de afvalberg. Bij het afruimen komt al het materiaal van op de tafel immers bij het vuilnis terecht – ook ongebruikte spullen. Plaats geen boterpotjes of peper en zout op tafel. Werk eventueel met individueel verpakte porties zout, peper en boter. Bied desinfecterende doekjes aan op de tafels.

Ten slotte: voor er nieuwe klanten plaats kunnen nemen, moet je de tafels en stoelen van de vorige gasten ontsmetten. Ook de plaatsen waar niemand zat!

Looproute in restaurant, café, zalen en hotel

Ook binnen in je horecazaak is het nuttig om vloermarkeringen en andere signalisatie aan te brengen om je klanten op de hoogte te brengen van wandelrichtingen. Denk bijvoorbeeld aan de route naar de toiletten. Ook hier moeten klanten telkens anderhalve meter afstand kunnen bewaren. Als het mogelijk is, gebruik dan bij het verlaten van de gelegenheid een andere deur dan bij binnenkomst van je klanten, personeel en leveranciers.

Bekijk ons assortiment

Binnenkomst horecagebouw

Bedien deuren en draaideuren zoveel mogelijk met je elleboog. Zorg ervoor dat er ontsmettingsgel bij de ingang staat en maak dit verplicht voor iedereen die binnenkomt. Breng markering op de grond aan zodat medewerkers weten waar ze moeten wachten tot ze aan de beurt zijn om hun handen te ontsmetten. Medewerkers van de receptie kun je beschermen door plexiglas scherm voor de balie te hangen.

Klanten op het terras? Zo pak je het veilig aan

Maak één duidelijke ingang. Als je zaak en terras niet te vrij toegankelijk zijn, hou je de toestroom van mensen beter onder controle. Bovendien is het zo gemakkelijker om mensen een plaats te geven en te verhinderen dat ze zelf een plaatsje uitkiezen. Zorg ervoor dat wandelaars en andere voorbijgangers niet zomaar over je terras kunnen lopen. Bied ook bij het betreden van je terras ontsmettende handgel aan. Werk je met een bestekkast op je terras? Zorg er dan voor dat het een afgesloten exemplaar is. Wijs een personeelslid aan dat als enige toegang heeft tot de kast.

Bedenk daarnaast manieren om zitplekken van elkaar te scheiden. Dat kan met bloembakken, tussenschotten (in plexiglas) of een scheidingsscherm. Schuif tafels zo ver mogelijk uit elkaar. Maak ook op je terras de tafels grondig schoon na elk gebruik. Het zal bij je klanten vertrouwen creëren dat je de voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus serieus neemt.

Sanitaire voorzieningen

Neem je sanitaire voorzieningen onder de loep. Laat deuren die open kunnen blijven zoveel mogelijk open. Installeer wastafels met touchless kranen, touchless dispensers voor zeep en papieren wegwerphanddoeken en voorzie ook hier ontsmettende handgel. Zorg ervoor dat je de toiletten regelmatig reinigt, ontsmet en ventileert. Plaats pedaalemmers of vuilnisbakken met een sensor. Elektrische handendrogers of stoffen handdoeken zijn echt not done. Denk ook in de toiletten aan de anderhalve meter afstand. Dek indien nodig een urinoir af, of plaats hoge en brede tussenschotten. Hang de instructies voor een goede handhygiëne zichtbaar op aan je sanitaire voorzieningen – ook bij de toiletten voor het personeel!

Contactloos betalen

Vraag klanten om, indien mogelijk, contactloos te betalen. Ontsmet je betaalterminal na gebruik of voorzie wegwerpmateriaal waarmee klanten hun code kunnen ingeven, zoals wattenstaafjes. Je kunt er ook voor kiezen om betalingen met cash te weigeren. Voorzie dan wel voldoende alternatieven. Laat slechts één persoon de kassa bedienen. Je zaak zal door de beperkingen in bezoekers vermoedelijk wat minder omzet draaien. Probeer daarom initiatief te nemen op het vlak van afhalen of bezorgen. Een apérobox, een lekkere maaltijd die zich gemakkelijk laat transporteren, een cocktailpakket? Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind!

Bekijk ons assortiment

Hotel

Uiteraard gelden ook hier de algemene veiligheidsmaatregelen. Verder laat je ook in je hotel zoveel mogelijk deuren open. Ontsmet klinken, leuningen, liftknopjes en lichtschakelaars. Breng ook hier markeringen op de vloer aan om de nodige afstand te verduidelijken. Laat maar één persoon tegelijk toe in kleine liften, tenzij de gasten allemaal onder hetzelfde dak wonen. Zorg ervoor dat de receptionisten de kamersleutels van de gasten ontsmetten telkens als ze worden teruggebracht. Ook wanneer je sleutels tijdelijk in bewaring krijgt, moet je ze ontsmetten. Zorg dat je gasten en de receptionisten steeds anderhalve meter afstand kunnen houden.

Schoonmaak kamers

Probeer te werken met vaste kamernummers per schoonmaakmedewerker. Zo vermijd je kruisbestuiving onder je personeel. Organiseer de briefings voor je personeel niet in kleine ruimtes. Het liefst kom je samen in de openlucht. Laat niet meer dan één persoon tegelijkertijd toe in de linnenkamer. Was lakens, handdoeken en poetslinnen op meer dan 60°C om alle bacteriën, microben en virussen te doden.

Kamers

Leg in de badkamers van de gasten individueel verpakte zeepjes in plaats van een grote knijpfles in de douche. Zorg ervoor dat de handvaten van de douche, de kranen en de wc’s dagelijks ontsmet worden. Ten slotte: sluit minibars af als je niet kunt garanderen dat de bar en de inhoud ervan dagelijks ontsmet worden.

Bekijk ons assortiment

Tot slot

Wees inventief! Natuurlijk vragen de maatregelen extra inspanningen, maar hoe veiliger je klanten zich voelen, hoe beter je zaak zal draaien. Probeer daarom op een originele manier met deze nieuwe manier van gastvrij-zijn om te gaan.

Vragen? Neem contact op met Manutan

Heb je na bovenstaande informatie nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste producten die je helpen bij het doorvoeren van deze maatregelen? Heb je advies nodig voor de (her)inrichting van je horecazaak? Neem dan contact op met onze specialisten, zij helpen je graag verder.

Neem contact op

Onze productspecialisten helpen je graag

Heb je hulp nodig bij het kiezen? Of heb je iets nodig wat niet standaard in ons assortiment zit? Of wil je advies over de (her)inrichting van je horecazaak? Onze adviseurs staan voor je klaar!