Bewegen op kantoor en andere tips tegen vermoeidheid

Ergonomie op de werkvloer

’s Avonds in de zetel ploffen en heerlijk ontspannen tv kijken, of met het gezin gezellig aan tafel schuiven om te eten: zitten kan zonder twijfel deugd doen. Maar we zitten met z’n allen veel te véél. Zo’n acht uur per dag of 57% van onze tijd: dat is het gemiddelde waarop studies met zitmetertjes in Vlaanderen wijzen.[1] Die indrukwekkende zittijd ligt vooral aan de manier waarop de meeste werknemers hun werkdag invullen en leidt vaak tot vermoeidheid en een futloos gevoel. Veel en lang zitten is zo slecht voor ons dat het weleens “het nieuwe roken” wordt genoemd. Hoog tijd dus om het tij te keren, door bewegen op kantoor aan te moedigen en andere maatregelen te treffen.

 

ergonomie vermoeidheid

Ontspanningsruimtes om te bewegen op kantoor

Een cosy corner is handig om te vergaderen of iets te bespreken, maar daarnaast heb je als organisatie nood aan een ontspanningsruimte die uitnodigt tot actie, bijvoorbeeld tot pingpongen of tafelvoetballen. Beweging bevordert de bloeddoorstroming (ook naar de hersenen en naar de benen die soms zo zwaar aanvoelen) en geeft energie. Bovendien maak je door te sporten endorfines aan, waardoor je na een korte, actieve pauze dubbel zo enthousiast weer in het werk vliegt.

Eilandhoppen: breng je collega een bezoekje!

Mailen is efficiënt en makkelijk, maar waarom zou je voor korte vragen niet even naar je collega wandelen? Zo heb je weer wat bewogen én krijg je snel reactie. De kantoorinrichting kan er overigens toe bijdragen dat werknemers meer bij elkaar langslopen: open eilanden moedigen dat soort contacten bijvoorbeeld extra aan. Een ander idee is om bepaalde projecten al wandelend te bespreken in de buitenlucht. Waarom zou je jezelf opsluiten in een vergaderkantoor als je geen extra hulpmiddelen nodig hebt? Ga wandelen met de collega in kwestie – frisse lucht leidt tot frisse ideeën!

Rechtstaand werken: ook dat is ergonomie

Ergonomie wordt vaak geassocieerd met de juiste bureaustoel en een goede zithouding. Dat klopt natuurlijk wel, maar er zijn nóg opties om te overwegen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een stabureau, waaraan je zowel staand als zittend kunt werken? De afwisseling tussen zitten en staan maakt je productiever en vermindert de kans op rugklachten.

Heb je medewerkers die veel rechtstaand moeten werken, bijvoorbeeld aan het onthaal? Dan kun je speciale anti-vermoeidheidsmatten leggen. Zo’n matten hebben een verend effect dat microbewegingen creëert. Die bewegingen bevorderen op hun beurt de doorbloeding van de benen en zorgen ervoor dat het bloed niet stagneert. Werknemers die op anti-vermoeidheidsmatten staan, voelen zich tot 20% fitter!

De dag goed beginnen: gezond ontbijt

Sommige mensen hebben ’s ochtends geen honger. Anderen moeten zich haasten, waardoor ze de tijd niet nemen om te ontbijten. Toch blijft het ontbijt belangrijk om je dag goed te starten. Snel een koffiekoek halen om de hoek? Da’s geen al te best idee. Misschien kun je een gezond alternatief aanbieden in je bedrijfsrestaurant? Of zijn er zaken in de buurt waarmee je een deal kunt sluiten om te leveren aan een voordelig tarief? Als je het je medewerkers gemakkelijk maakt om een gezonde levensstijl aan te houden, is de kans groot dat minstens een deel van hen erin mee zal gaan. En dat helpt om hen gelukkig te houden en het aantal afwezigheden te verminderen!

Pot vol koffie … Of toch beter niet?

We moeten niet overdrijven: koffie afschaffen is niet aan de orde (het zwarte goud heeft namelijk een grote invloed op het werkplezier). Maar vaker voor een alternatief kiezen kan geen kwaad. Wat dacht je van verse thee of ijsthee die je op kantoor maakt? En wat dacht je van water met een smaakje? Geef je medewerkers voldoende alternatieven – niet alleen omwille van de cafeïne, maar ook omwille van de suiker die de meesten aan hun koffie toevoegen.

Fris en fruitig op kantoor

De kans is groot dat jullie een snoepautomaat op het werk hebben staan. Maar heb je er al eens aan gedacht om de inhoud ervan te vervangen door gezonde snacks? Of misschien kun je wel eens fruit laten leveren, zodat je werknemers kunnen genieten van een lekker én gezond tussendoortje. Snoep zorgt er alleen maar voor dat je een suikerdipje krijgt. Gezonde snacks, da’s minder suiker en dus minder vermoeidheid!

Alles over ergonomie op kantoor

Hulp of extra informatie nodig om werknemers te laten bewegen op kantoor, of om ergonomie op de werkvloer verder te bevorderen? Op onze blog vind je een handig plan om in slechts vijf stappen naar een ergonomische werkomgeving te evolueren. De medewerkers van onze helpdesk staan bovendien altijd paraat om je te helpen.

[1] Bron: www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentair-gedrag/cijfers-beweging/hoe-lang-zit-de-vlaming-dagelijks-stil

Volg Manutan op