5 tips om jouw kantoor veiliger te maken

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Op het eerste gezicht lijkt het kantoor een veilige werkomgeving. Want er zijn niet direct risico’s toch? In praktijk blijkt ook hier een ongeluk in een klein hoekje te zitten. Tijd dus om jouw kantoor onder de loep te nemen en er een veilige(re) werkomgeving van te maken!

Tip 1: Zorg voor een goede brandpreventie

De gevolgen van brand worden vaak onderschat. Wist je bijvoorbeeld dat er heel wat bedrijven na een brand failliet gaan? Zorg dus dat de brandpreventie binnen jouw kantoor in orde is. Denk hierbij aan zaken zoals:

  • Controleer de brandblussers

  • Test het brandalarm

  • Laat de rookmelders testen

In dit artikel over brandpreventie vertellen we je meer over brandpreventie op de werkvloer.

Ook handig: een prullenbak met vlamdover

Tip 2: Controleer de EHBO-doos en AED

Ook op kantoor kunnen incidenten plaatsvinden waar eerste hulp bij nodig is. Denk aan iemand die zich lelijk snijdt aan een kapot glas, van de trap valt of zelfs een hartaanval krijgt. Voor dit soort situaties is het essentieel dat de EHBO-doos niet alleen aanwezig is, maar ook dat de inhoud nog goed is. Wist je bijvoorbeeld dat verschillende zaken over de datum kunnen raken? Controleer daarom elke 6 maanden de EHBO-kist.

Heb je ook een AED hangen? Controleer deze dan ook regelmatig. Meer hierover lees je in het artikel AED op kantoor: waar moet je op letten.

Tip 3: controleer de veiligheidspictogrammen en noodverlichting

Tijdens een calamiteit zoals een brand wil je zo snel mogelijk weten waar de brandblusser hangt of waar de nooduitgang is. Zorg daarom dat op de juiste plekken veiligheidspictogrammen hangen. Veel voorkomende pictogrammen in de kantooromgeving zijn:

Pictogram brandblusser

Pictogram nooduitgang

Pictogram EHBO-doos

Pictogram brandalarm

Controleer daarnaast ook of de noodverlichting nog goed werkt en verklein de kans op onaangename verrassingen.

Tip 4: bescherm je bedrijf(sdata)

Is jouw kantoor ‘indringerproof’? Belangrijk, want je wilt niet plotseling ongewenste gasten op de werkvloer hebben staan. Een toegangscontrolesysteem en camera’s helpen je om een oogje in het zeil te houden en indringers preventief buiten de deur te houden.

Om je bedrijfsdata te beschermen maak je gebruik van een kluis of brandwerende archiefkasten.

En wil je voorkomen dat bedrijfs- of klantgegevens in verkeerde handen vallen? Versnipper dan alles met een papiervernietiger op het moment dat je het niet meer nodig hebt.

Tip 5: verlaag ziekteverzuim door een goede hygiëne

Je wilt het liever niet weten, maar de kantooromgeving stikt op sommige plaatsen van de bacteriën. Een goede hygiëne en regelmatig schoonmaken is hierdoor niet enkel fris, maar verkleint bovendien de kans dat collega’s elkaar aansteken tijdens een griepepidemie. Was bijvoorbeeld regelmatig je handen, maak je bureau dagelijks even schoon met een vochtig doekje en laat geen etensresten slingeren.

Vraag het onze veiligheidsspecialist

Wil jij meer weten over hoe je jouw kantoor nog veiliger maakt? Neem dan vrijblijvend contact op met de Manutan klantenservice, we denken graag met je mee!

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 2 januari 2017

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels