Welke nieuwe vaardigheden voor aankopers?

Algemeen

De rol van aankoper evolueert en het beroep wordt steeds complexer, zeker nu de digitale transformatie opgang maakt. Aankopers moeten innovatie en winstgevendheid stimuleren en tegelijk hun rol als expert versterken.
Om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan, moeten aankopers nieuwe vaardigheden ontwikkelen, zoals sociale vaardigheden en digitale talenten …

Het leertraject van de aankoper

Volgens de studie van Deloitte ‘The Deloitte Global Chief Procurement Officer Survey 2018 ‘ wordt voor de rol van aankoper geïnvesteerd in trainingen die gericht zijn op technische en digitale vaardigheden en soft skills:

  • Technische vaardigheden, zoals onderhandelen of strategische sourcing, zijn nu prioritair voor 41% van de respondenten van de enquête.
  • Dit jaar zal 36% van de trainingen voor aankopers gericht zijn op het ontwikkelen van ‘soft skills ‘. De trainingen zullen met name gericht zijn op conflictbeheer, partnerschap, samenwerking …
  • Digitale vaardigheden staan op de 3e plaats met 16% van de toekomstige opleidingen over dit onderwerp (een cijfer dat de komende jaren wellicht nog zal stijgen). De thema’s richten zich vooral op voorspellende analyse en big data.

De nieuwe ‘soft skills ‘ of sociale vaardigheden

U hebt het waarschijnlijk al gelezen of gehoord: ‘soft skills ‘ zijn niet meer weg te denken. In een snel veranderende omgeving kan technische kennis verouderd raken, maar dit mag geen mentaliteit worden! Volgens een onderzoek van Robert Half geeft 52% van de Human Resources Managers aan dat ‘soft skills ‘ even belangrijk zijn als, zo niet belangrijker dan, ‘hard skills ‘.

Het door Kimoce gepubliceerde rapport ‘L’acheteur indirect cost killer est mort, vive l’acheteur business partner‘ belicht de evoluerende rol van de aankoper en de vereiste nieuwe vaardigheden:

  • Invloed

Richard Calvi, hoofd van de masteropleiding ‘Aankoop en logistiek‘ aan het IAE Savoie Mont Blanc, legt uit dat indirecte aankopers met de relevantie van hun voorstellen moeten overtuigen om interne klanten en leveranciers aan zich te binden. Dit vereist in het bijzonder empathie, transparantie en nederigheid.

  • Communicatie

Het is essentieel om de aankoopfunctie en de prestaties ervan te bevorderen, zowel intern als extern. Hiervoor moeten de juiste termen worden gehanteerd. Volgens Jean Potage, docent in de masteropleiding Aankoopkwaliteit aan de universiteit van Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines, moeten woorden zoals ‘veroveren’, ‘overwinnen’ of ‘kosten verlagen’ worden verboden! Actief luisteren om gesprekspartners naar waarde te schatten is veel effectiever.

  • Wendbaarheid en flexibiliteit

In het licht van de nieuwe uitdagingen waar aankopers voor staan, moeten zij hun kennis en knowhow transversaal ontwikkelen. Zij moeten zich bijgevolg aanpassen aan veranderingen, nieuwsgierig en open zijn.

  • Zin voor initiatief en ondernemerschap

Door hun bereidheid, motivatie en visie op projecten/doelstellingen zullen aankopers, intern en extern, vrij kunnen handelen om zich aan te passen en voordeel te halen uit de transformatie van het bedrijf.

  • Creativiteit

Een nieuwe en innovatieve kijk ontwikkelen is de nieuwe uitdaging voor de aankoper, die zich opnieuw moet aanpassen aan veranderingen in zijn omgeving. Openheid en aanpassingsvermogen vormen de basis hiervoor.

De nieuwe digitale vaardigheden

Naast technische en sociale vaardigheden creëert de digitale transformatie van bedrijven ook een nieuwe behoefte: digitale vaardigheden. Experts zijn het eens over een groot aantal van die vaardigheden. Twee van die belangrijke vaardigheden zijn:

  • Technofiel worden

Doordat hun omgeving voortdurend in beweging is, moeten aankopers enthousiast zijn en bovenal bereid zijn om altijd te leren en nieuwe technologieën te implementeren.

  • De rol van IT-coördinator spelen

Door de intrede van complexe technologieën op de markt, zullen kopers de juiste tools moeten kunnen selecteren om deze vervolgens effectief te coördineren en voordeel te halen uit de verworven informatie.

De digitale transformatie verstoort de rol van aankoper, maar zou uiteindelijk meer kansen dan risico’s moeten opleveren! De vooruitzichten zijn uitdagend: aankopers zullen zich meer strategisch opstellen en waarde creëren.

door Pierre-Olivier Brial, adjunct-CEO