Wat zijn C-Class aankopen?

Slim en efficiënt werken

De aankopen die bedrijven of organisaties doen, vallen uiteen in drie klassen: A, B en C. Ondernemingen richten zich hoofdzakelijk op A-Class aankopen (strategische producten voor het productieproces) en B-Class aankopen (terugkerende en strategische producten die niet voor het productieproces bestemd zijn). Beide vertegenwoordigen immers de hoogste aankoopwaarde. Toch concentreren we ons in dit artikel bewust op C-Class aankopen. De meeste bedrijven spenderen er namelijk nodeloos veel aan! Lees hier wat C-Class aankopen precies zijn, en waarom ze het merendeel van je verborgen kosten uitmaken.

Ad-hocaankopen: de zogeheten ‘long tail’

C-Class aankopen zijn producten, goederen of diensten die geen strategische aankopen zijn en die niet op regelmatige basis gebeuren, maar die je onderneming wel nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Denk bijvoorbeeld aan afvalbakken of whiteboards. Zulke ongeplande aankopen komen regelmatig voor in elke entiteit en afdeling. Concreet vormen C-Class aankopen de zogeheten ‘long tail’: een groot aantal producten die slechts sporadisch besteld worden.

De meeste ondernemingen spenderen nodeloos veel aan C-Class aankopen. De reden? Een C-Class aankoop gebeurt in veel gevallen decentraal, zonder aankoopcontracten, zonder coördinatie en zonder goed voorraadbeheer.

C-class aankopen: belangrijker dan je denkt!

C-Class aankopen maken slechts 5 % van het totale aankoopvolume uit, en ontsnappen daarom vaak aan de aandacht. Onterecht, want ze vormen de grootste indirecte kosten. Ze zijn namelijk goed voor 60 % van alle bestellingen, voor 75 % van alle leveranciers en voor 85 % van alle producten. We hoeven je dus niet te vertellen dat ze zwaar kunnen doorwegen.

Ook al gaat het dan meestal om kleine bedragen, ad-hocaankopen vertegenwoordigen wel degelijk veel verborgen kosten die verre van verwaarloosbaar zijn. Er valt voor de meeste bedrijven tot maar liefst 40 % te besparen op C-Class aankopen, zowel in termen van out-of-pocketkosten als interne uren!

Savin’side brengt verborgen kosten in beeld

Manutan ontwikkelde daarom de analysetool Savin’side. Die maakt niet alleen de verborgen kosten zichtbaar, maar wijst ook op potentiële besparingen.

Bovendien helpt Manutan je om die analyse om te zetten in een persoonlijk verbeterplan waarmee je flink kunt besparen. Eventueel kan er zelfs een Savin’side-adviseur bij jou langskomen.

Nooit meer te veel geld uitgeven aan C-Class aankopen? Neem een kijkje op onze website of contacteer ons via eproc-support@manutan.be.

Volg Manutan op