Savin’side van Manutan maakt verborgen kosten zichtbaar

Inkoopgemak

Analysetool helpt bedrijven te besparen op het aankoopproces

Tijd is geld en iedere euro telt. Toch verliezen veel bedrijven kostbare euro’s in hun aankoopproces. Problematisch zijn vooral de indirecte, ongeplande aankopen – de zogenaamde C-Class aankopen – waaraan een pak verborgen kosten zijn verbonden. Om dit probleem aan te pakken, ontwikkelde Manutan de analysetool Savin’side. Die maakt de verborgen kosten zichtbaar en wijst op potentiële besparingen. Wie verder wil gaan kan na deze analyse een beroep doen op Manutan voor de implementatie van een verbeterplan.

Bedrijfskosten C-Class aankopen lopen hoog op

C-Class aankopen zijn aankopen van producten en diensten die niet-strategisch en niet-regelmatig zijn, en die dus niet aan de corebusiness van een organisatie raken, zoals bijvoorbeeld afvalbakken of whiteboardmarkers. De aankoop daarvan gebeurt bij veel bedrijven decentraal, zonder aankoopcontracten, zonder coördinatie en zonder goed voorraadbeheer. Is dat een probleem? “Jazeker”, stelt Ramon Kok, Managing Director Benelux, UK & Germany van Manutan. “C-Class aankopen bedragen slechts 5% van de totale aankoopwaarde, maar toch zijn ze goed voor 60% van alle bestellingen, 75% van alle leveranciers en 85% alle producten. Daardoor lopen de bedrijfskosten hoog op. Er valt voor veel bedrijven tot wel 40% te besparen op hun out-of-pocketkosten en interne uren.”

Savin’side brengt verborgen kosten in beeld

Verborgen kosten zijn onderdeel van het proces en daarom niet direct zichtbaar. Men vindt ze bijvoorbeeld in het goedkeuringsproces, het aantal leveringen, het logistieke proces, het niet gebruikmaken van centrale prijsafspraken of het werken met te veel verschillende leveranciers. Er wordt onnodig tijd besteed aan het bestellen van producten die te duur, van onvoldoende kwaliteit en soms zelfs niet noodzakelijk zijn.

Op basis van data en marktonderzoek brengt Manutan met zes key indicatoren alle verborgen kosten in beeld, waaruit meteen ook verbeterdoelen op zes vlakken resulteren: continue procesverbetering, toepassing van de overeenkomst, logistieke optimalisatie, digitalisering van de transacties, productoptimalisatie en het terugdringen van het aantal leveranciers. Deze tool beantwoordt perfect aan de vraag van heel wat aankopers, waarvan 57% nog overwegend ad hoc bestelt, maar tezelfdertijd 69% vragende partij is voor een efficiënter aankoopproces.

De sterkte van Savin’side is dat het toelaat oplossingen op maat voor te stellen, die beantwoorden aan de concrete noden van het bedrijf. Bij de ene is digitalisatie het codewoord, bij de andere kan het terugdringen van het aantal transacties of het aantal leveranciers prioritair zijn.

Na de analyse

Manutan stopt daar echter niet. Op basis van de via Savin’side gemaakte analyse kan een verbeterplan op maat worden voorgesteld. Met een focus op een persoonlijke klantrelatie stelt Manutan Savin’side adviseurs ter beschikking van grote bedrijven die een verbeterplan willen opstellen. Deze aanpak garandeert een invoering op maat, dankzij een persoonlijk contact en een uitgebreide rapportage.

Aankopers

“De tijd dat aankopers voornamelijk bezig waren hogere kortingen te bedingen is al lang voorbij,” stelt Peter Paul van Hoegee, Manager Customer Solutions Benelux Germany bij Manutan. “De functie van aankoper binnen een bedrijf wordt steeds belangrijker, ook om structurele aspecten van het proces aan te pakken. Dankzij Savin’side krijgt elk bedrijf een inzicht in zijn verborgen kosten. Dat is de basis voor concrete acties én besparingen”, concludeert van Hoegee.

Voor meer informatie: kijk op manutan.be/savinside of contacteer ons via eproc-support@manutan.be

Ontdek de video over Savin’side op https://vimeo.com/309085493