Lang rechtstaan op het werk? Met deze tips voorkom je gezondheidsklachten

Ergonomie

We lezen de laatste tijd heel wat berichten in de media dat we te veel zitten. De Europeaan zit gemiddeld 5,2 uur per dag, en dat brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Maar wist je dat lang rechtstaan evenmin een lachertje is? Werknemers die gedurende lange periodes recht moeten blijven staan, lopen namelijk dubbel zo veel risico op hart- en vaatziektes dan hun collega’s die zittend werk doen. We nemen veelvoorkomende klachten onder de loep en geven tips om die te vermijden.

lang rechtstaan

Gezondheidsklachten na langdurig staan op het werk

De mogelijke gevolgen van langdurig staan op het werk zijn niet min en gaan van lage rugklachten en pijnlijke gewrichten tot pijn aan de heupen, knieën en voeten, maar ook gezwollen enkels, vermoeide benen, spataders en nachtelijke beenkrampen komen voor. Onder de werknemers die meer dan driekwart van de dag staan, heeft meer dan 50% last aan de lage rug. Pijn aan de onderste ledematen komt dan weer bij 40% van die groep voor – dat is dubbel zoveel als bij werknemers met een zittend beroep. Zwangere vrouwen lopen tot slot meer risico op vroeggeboorte als ze rechtstaand moeten werken.

Overbelasting treedt al sneller op dan je misschien denkt, namelijk wanneer je een uur aan een stuk rechtstaat en in totaal meer dan vier uur per dag rechtstaat. Er is duidelijk nood aan preventie om te vermijden dat werknemers (langdurig) uitvallen. Zit- of wandelpauzes inlassen helpt, maar je kunt ook aanpassingen doen aan de omgeving.

Nood aan een aangepaste omgeving

Om klachten te beperken of te verhelpen, is een aangepaste werkomgeving een must. Denk hierbij aan:

  • Een sta/zitwerkplek als taken zowel staand als zittend uitgevoerd kunnen worden.
  • Een voetensteun waar de linker- en rechtervoet afwisselend op kunnen rusten. De voeten worden zo niet alleen ontlast: door de buiging in de heup is ook de lies meer ontspannen.
  • Een stasteun zoals een zadelstoel, een speciale stoel voor rechtstaand werk, die een deel van het lichaamsgewicht ondersteunt. In tegenstelling tot bij een gewone stoel, hangen de benen bij een zadelstoel naar beneden (in plaats van naar voor uit te steken), waardoor zo’n type stoel zelfs in krappe ruimtes van pas komt.
  • De werknemer moet alle voorwerpen die hij nodig heeft, kunnen vastnemen zonder te bukken of te strekken.
  • Antivermoeidheidsmatten die het werk verlichten door een innovatief dempingssysteem.
  • Veiligheidsschoenen met zachte zool tegen opzwellende voeten.
  • Steunkousen om vermoeide benen tegen te gaan.

Nog tips nodig om werknemers te beschermen tegen de klachten die gepaard gaan met langdurig rechtstaan? Onze helpdeskmedewerkers helpen je graag verder!