5 tips om je magazijn op orde te brengen

Slim en efficiënt werken

De zomerperiode wordt vaak ingezet om wat zaken op orde te stellen. Orde en netheid gaan hand in hand met veiligheid, kwaliteit en productiviteit, dus eigenlijk zou je het hele jaar door moeten zorgen dat je magazijn op orde is. Als je moeite hebt met bepalen wat je wel en niet weggooit dan helpt het om je af te vragen of je de spullen voor je werk nodig hebt. Zo niet, dan is het rommel!

  1. Geef alles een vaste plek; gebruik de ABC-methode Dit betekent dat artikelen worden ingedeeld in een A-, B- en C-categorie. De A-categorie bestaat uit artikelen die je het meest nodig hebt, de snellopers. De minder snel lopende artikelen behoren tot de B-categorie en de C-categorie wordt gevormd door de minst gevraagde artikelen (langzaamlopers). Leg de spullen die dagelijks nodig zijn (A) op een vaste en met de hand toegankelijke plek (je grijpvoorraad). Spullen die minder vaak nodig zijn kunnen op een hogere plek (B) of achter in het magazijn (C) bij elkaar geplaatst worden.

  2. Breng je voorraad op orde; bepaal de opslagbehoefte Zorg dat je voorraad precies genoeg is: niet meer dan nodig is en niet minder dan dringend is. Loop dus de voorraad na en vul aan waar nodig. Bestel zaken die voldoende op voorraad zijn niet bij; voor je het weet ontstaat er rommel. Bepaal wat de behoefte is aan opslag en zorg voor voldoende opslagruimte.

  3. Zorg voor voldoende slimme ruimtewinners Wanneer je eenmaal alles hebt ingedeeld volgens de ABC-methode en hebt gekeken naar de opslagbehoefte kan blijken dat de schapruimte in je magazijn onvoldoende is. Denk dan aan slimme ruimtewinners zoals stapelbare magazijnbakken, ladebakken en palletboxen.

  4. Geef het hele magazijn een flinke schoonmaakbeurt Uiteraard wordt het magazijn regelmatig schoongemaakt, maar soms is het tijd om echt alles eens goed na te lopen en een opfrisbeurt te geven. Controleer ook of je magazijnstellingen geen beschadigingen vertonen en vervang zo nodig liggers, legborden en jukken.

  5. Optimaliseer de looproutes Klopt het routeplan voor orderpicking nog dat je ooit hebt gemaakt? Als je de indeling en structuur gaat aanpassen is het belangrijk om dit vast te leggen in een routestrategie. In grote magazijnen kan het jarenlang duren voordat een orderpicker doorheeft wat de kortste route langs de locaties op zijn picklijst is. Het is dan ook verstandig om via een slim Warehouse Management Systeem een strategie uit te rollen. De meest bekende routestrategieën zijn de S shape-, de Largest gap-, en de Combined-strategie.

Manutan helpt je graag

Als je je magazijn opruimt, breng je eigenlijk direct ook je hele werkwijze, voorraadadministratie en het veiligheidsplan op orde. Kijk op manutan.be voor slimme oplossingen die je hierbij helpen zoals handige opbergmogelijkheden, stellingen, palletboxen en rolcontainers. Overweeg je een compleet nieuw magazijn dan maakt onze projectdienst graag een offerte. Of bel 02-583 01 01 voor een afspraak. De snelste weg naar een efficiënt en veilig magazijn.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 11 juni 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels