Het A-B-C van EHBO

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Je weet wellicht dat de afkorting ‘EHBO’ op ‘eerste hulp bij ongevallen’ slaat. Maar heb je ook al gehoord van het ABC van EHBO? Daarbij staat de ‘A’ voor ‘aantal medewerkers’ en ‘aard van de hulpverlener’, de ‘B’ voor ‘benodigdheden’ en de ‘C’ voor ‘cursus’. Aan de hand van die drie stappen nemen we je mee in de wereld van EHBO. Zo weet je meteen wat je moet weten over eerste hulp op de werkvloer – een essentieel aspect van veilig werken!

Aantal medewerkers en activiteiten

Met de ‘A’ van aantal medewerkers bedoelen we het aantal werknemers dat je aanduidt om eerste hulp te verstrekken, maar ook de ‘aard van de hulpverlener’ – iemand met een basisvorming, iemand met kennis om in te spelen op specifieke bedrijfsrisico’s of een gediplomeerd verpleegkundige. Beide keuzes, dus wat betreft “het aantal en de kwalificatie van het personeel belast met het toedienen van de eerste hulp”, moet je volgens Titel 5 van boek I van de codex over het welzijn op het werk nemen op basis van de volgende gegevens:

  • advies van de preventieadviseur-arbeidsarts en het Comité

  • het aantal werknemers in je onderneming (en het aantal medewerkers dat daadwerkelijk aanwezig is, want dat kan bij bijvoorbeeld ploegensystemen, flexibele werktijden of systemen van thuiswerken al eens schommelen)

  • de karakteristieken van de activiteiten van je onderneming

  • de resultaten van de risicoanalyse

Bij een onderneming met twintig tot vijftig werknemers en met een beperkt risico (zoals een bank) zal één aangewezen persoon volstaan. In ondernemingen met minder dan twintig medewerkers en geen noemenswaardige risico’s hoeft de aangeduide medewerker zelfs geen basisvorming te hebben genoten, maar enkel weten hoe hij of zij de verbanddoos moet gebruiken en de gepaste hulpdiensten moet verwittigen.

Bij een onderneming die tussen de twintig en de vijftig werknemers telt en een groot risico inhoudt (denk bijvoorbeeld aan de bouwindustrie of overal waar gewerkt wordt met machines), moet je eerder uitgaan van een hulpverlener per twintig werknemers en iemand die een specifieke opleiding genoot – maar daarover hebben we het in detail wanneer we de ‘C’ van ‘cursus’ bespreken.

Benodigdheden voor EHBO

Eerste hulp is een ruim begrip, want ‘ongevallen’ kunnen natuurlijk gaan van een onschuldige uitschuiver of een klein ongelukje met een keukenmes tot een venijnige wonde door een bijtend product of een ongeval waar bijvoorbeeld een brandcard of een rolstoel bij te pas komt. Je hebt dus ook veel verschillende producten nodig. En daarmee zijn we aangekomen bij de ‘B’ of de ‘benodigdheden’!

Producten voor EHBO zijn in een aantal categorieën op te delen, want er bestaat niet zoiets als één verplichte inventaris voor een EHBO-koffer. De materialen moeten namelijk afgestemd zijn op jouw bedrijfsactiviteiten en -risico.

  • Bij kleine ongelukken en directe zorg: een EHBO-koffer met diverse verbanden, kompressen, pleisters en desinfecterende middelen. In ons assortiment vind je bijvoorbeeld handige EHBO-koffers en navulkits met onder meer watten, een schaar, pleisters en verband. Er zijn uiteraard ook afzonderlijke EHBO-producten, EHBO-tassen en verbandkoffers voor brandwonden

  • Bij verwonding door chemische middelen: hierbij is het belangrijk om direct te kunnen spoelen met nood- en gelaatsdouches.

  • Bij een hartstilstand: in dat geval is het cruciaal om direct te starten met reanimatie. Binnen zes minuten is namelijk de kans op overleven het grootste. Het belangrijkste hulpmiddel hiervoor is een defibrillator, maar denk ook na over een voorraad batterijen en vervangingselektroden.

  • Naast deze producten en andere uitbreidingen zijn er diverse medische meubels en voorzieningen op de markt voor de opslag van EHBO-producten, zoals apotheek- en medicijnkasten. Het spreekt voor zich dat je die ophangt of installeert op makkelijk bereikbare plaatsen.

Het klinkt misschien gek, maar medicatie in je EHBO-koffer bewaren is geen goed idee – zelfs niet als het gaat om geneesmiddelen zonder voorschrift. Bedrijfshulpverleners of EHBO-verantwoordelijken mogen namelijk geen medicatie toedienen. Wettelijk gezien is alleen iemand met een medisch beroep, zoals een verpleger, arts of apotheker, daarvoor bevoegd.

Cursus

Tot slot komen we aan bij de ‘C’ van cursus. Volgens de codex over het welzijn op het werk die we eerder al aanhaalden, moet je je EHBO-procedures en -middelen bundelen in een ‘intern urgentieplan’, dat je opstelt in samenspraak met de interne of externe dienst voor preventie op het werk. Om adequaat te kunnen handelen als EHBO’er moet je natuurlijk perfect op de hoogte zijn van dat plan. Maar daarnaast heb je bepaalde kennis en vaardigheden nodig. Opnieuw is het aan de werkgever (met medewerking van onder meer de preventieadviseur) om de noodzakelijke graad van vorming te beoordelen op basis van de risico’s die zich in de onderneming kunnen voordoen.

De basisvorming moet de hulpverlener in staat stellen om enerzijds de levensbedreigende medische toestand van personen te herkennen en anderzijds de eerste hulp toe te dienen tot de gespecialiseerde diensten ter plaatse zijn. Voor bedrijfsactiviteiten waar specifieke risico’s mee gepaard gaan is bijkomende vorming nodig. De werkgever en onder meer de arbeidsgeneesheer bepalen welke dat precies is.

Bijscholing gebeurt jaarlijks, tenzij de werkgever kan aantonen (met een risicoanalyse en advies van de arbeidsarts) dat dat niet nodig is. Dat is bijvoorbeeld het geval als hulpverleners regelmatig eerste hulp verlenen en de nodige kennis dus nog vers in hun geheugen zit. Dan mag de bijscholing ook tweejaarlijks plaatsvinden, maar dat is wel het absolute minimum dat toegestaan is.

Wij helpen je graag

Op onze blog lees je meer over veiligheid en eerste hulp op het werk. Zit je met vragen? Neem dan contact met ons op, of bekijk het ruime assortiment aan EHBO-hulpmiddelen in onze webshop.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 22 september 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels