Tot wel 40% tijd besparen op secundaire aankopen

Slim en efficiënt werken

Onderzoek onder lead buyers: “Leverancier, help me!”

Meer dan de helft van uw collega’s (eindverantwoordelijken aankoop binnen grote ondernemingen) is het hier helemaal mee eens, blijkt uit onderzoek van Manutan*. Secundaire aankoop, daar moet je gewoon zo weinig mogelijk tijd aan kwijt zijn. Natuurlijk, het is absoluut onmisbaar om de bedrijfsvoering door te laten lopen, maar de productie ligt niet meteen stil als er even een bureaustoel te weinig is. Terwijl hetzelfde onderzoek laat zien dat zelfs lead buyers er gemiddeld zo’n 20 uur per week aan kwijt zijn! Tijd die beter besteed kan worden aan de primaire aankoop van echt belangrijke zaken en het onderhandelen van grote contracten. Hoe kunt u dus zoveel mogelijk tijd besparen?

Vijf stappen

Manutan heeft een vijf-stappenplan waarmee u tot wel 40 procent van uw tijd (en dus geld) kunt besparen. Stap 1 is het in kaart brengen van alle leveranciers, zodat u daar goed inzicht in heeft. Daarna kort u die lijst met leveranciers drastisch in. Waar overlappen ze elkaar? Wat kan die ene partij ook direct meeleveren? In stap 3 brengt u de bestelfrequentie omlaag door bestellingen slim te bundelen en maakt u de overstap naar e-ordering. Vervolgens is het belangrijk de levering, ontvangst en interne distributie samen met uw leverancier te optimaliseren. En als laatste stap worden de accordering en facturatie (verder) geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Meer over dit vijf-stappenplan over Slimmer Aankopen vindt u op de blogsite van Manutan.

Een deel van de stappen past u misschien zelf al toe, want maar liefst 63 procent van de ondervraagden zegt voortdurend op zoek te zijn naar leveranciers die meer verschillende artikelen gezamenlijk kunnen leveren. En 37% heeft het liefst zo weinig mogelijk leveranciers. Toch hebben lead buyers gemiddeld nog meer dan 50 verschillende leveranciers voor alle artikelen! U kunt zich voorstellen wat een tijd alleen al het onderhouden van die contacten kost. De juiste leverancier treffen, is dan ook essentieel om tijd te besparen op de aankoop van bedrijfsbenodigdheden.

Snelheid, betrouwbaarheid en service

Leveranciers blijken heel wat te kunnen verbeteren, wat u betreft. Hoewel snel leveren anno 2016 toch volkomen normaal zou moeten zijn, blijkt dat nog niet overal te lukken. 18 procent van de lead buyers ergert zich aan het niet snel volgens afspraak leveren. Bij bijna net zoveel ondervraagden is het een ergernis dat er niet het juiste wordt geleverd. Meer dan één op de tien heeft het bovendien over ‘het gezeur van collega’s over bestellingen’ als een van de grootste irritaties.

Alles bij elkaar ergernissen die vooral tijd en energie kosten die beter besteed kunnen worden. Snelheid, betrouwbaarheid en service zijn wat de ondervraagden betreft dan ook de belangrijkste factoren in de uiteindelijke keuze voor een leverancier.

Laat een grote leverancier meedenken

Maar moet u dan zelf ook nog eens veel tijd gaan investeren om dit beter te krijgen? Bijna 50 procent van uw collega’s vindt het de verantwoordelijkheid van leveranciers om voorstellen ter verbetering te doen. Van grote leveranciers mag u dat ook verwachten, want ze hebben allerlei kennis rondom het aankoopproces in huis.

Waarom niet eens een keer heel specifiek over dit onderwerp rond de tafel zitten met uw leverancier? Een goede leverancier kan u veel werk uit handen nemen. Leveren wat anderen leveren, slimme online bestelmethoden inrichten, zorgen voor een accorderingsproces dat u alle controle geeft – maar dan zonder de rompslomp – én slimme levering en interne distributie. Bovendien kan een goede leverancier uw voorraad (mee)beheren. Of u helpen om vooruit te denken en te voorspellen, bijvoorbeeld voor specifieke aankopen voor ieder seizoen.

Elke dag, elk jaar opnieuw tot wel 40% tijd besparen, is een paar minuten meer dan waard toch?

Manutan helpt u graag

Manutan is zo’n meedenkende leverancier. Niet alleen door ruim 80.000 producten, maar ook door adviezen en tips op www.manutan.be/blog. We komen graag eens langs om uw aankoop voor eens en altijd slimmer te regelen. Een vrijblijvende afspraak maken? Neem dan contact op met Manutan op 02-583 01 01 of laat hieronder een reactie achter.

Een infographic ‘Slimmer Inkopen met 5 stappen tot 40% aankoopbesparing’ kunt u hier downloaden.

*) Onderzoek uitgevoerd door Novio Research in opdracht van Manutan onder 792 Belgische aankoopverantwoordelijken, waaronder lead buyers van ondernemingen met meer dan 200 werknemers – augustus 2016. Een samenvatting van het onderzoek kunt u hier downloaden.

Volg Manutan op