Six sigma lean of digitale transformatie: waarmee bereik je het meest?

Slim en efficiënt werken

Met lean six sigma zouden bedrijven een groei van 3% per jaar realiseren. [1] Tot een aantal jaren geleden was dat ongetwijfeld fantastisch nieuws, maar … vandaag is het voor heel wat organisaties geen uitzondering meer om een tienvoud van die groei te willen bereiken. Is digitale transformatie in die context een beter model dan lean six sigma? We zetten de verschillen op een rij.

Wat is lean six sigma?

Zoals de naam al doet vermoeden, combineert lean six sigma lessen uit ‘lean’ en ‘six sigma’:

  • Lean helpt je om te bekijken hoe een proces korter en efficiënter kan.
  • Met six sigma probeer je dan weer fouten in de processen en producten terug te dringen.

Hoe dat concreet in z’n werk gaat? Lean six sigma heeft voor aankoopverantwoordelijken bijvoorbeeld heel wat waarde. Ze kunnen het systeem gebruiken om de bestelfrequentie naar omlaag te krijgen. Een product drie keer per maand bestellen leidt tot onnodig veel handelingen en documenten (zoals orders en facturen), en dus ook meer kans op fouten. Met lean six sigma onderzoeken aankoopverantwoordelijken dan welke bestellingen ze minder vaak kunnen doen zonder in de problemen te komen.

Waarin verschilt lean six sigma van digitale transformatie?

Lean six sigma heeft nog altijd veel nut, maar er gaan toch stemmen op die zeggen dat je méér bereikt met digitale transformatie:

  • Dankzij lean six sigma verbeter je je bedrijfswerking, maar je verandert er niets fundamenteels aan (je concurrentiepositie verandert dus ook niet ingrijpend).
  • Terwijl je met lean six sigma bestaande processen aanpakt, biedt digitale transformatie de kans om je onderliggende businessmodel te veranderen en dus de bedrijfsvoering compleet om te gooien.

Om ook het belang van digitale transformatie te illustreren met een voorbeeld: de Royal Bank of Canada, de grootste bank van Canada, gooide een aantal jaren geleden het aanvraagproces voor consumentenkredieten om. De initiële procedure verliep als volgt. Klanten vroegen een consumentenkrediet aan, en dat zette een langdurig proces van checks en dubbelchecks in gang waarbij veel papierwerk kwam kijken. Dankzij digitale transformatie werkt de Royal Bank of Canada nu in de omgekeerde richting. Ze lieten big data los op hun volledige klantenbestand, en contacteerden proactief de klanten die in aanmerking kwamen voor een consumentenkrediet. Zo kortte het team een proces van weken in tot slechts een paar minuten, en ook de werkwijze is totaal veranderd. Er staat nu standaard een voorstel voor klanten klaar, en die kunnen erop ingaan wanneer ze willen.

Digitale transformatie introduceren?

Elk bedrijf gaat natuurlijk op zijn eigen manier om met digitale transformatie, maar de volgende mogelijkheden zijn alvast erg populair:

  • Cloud: werken in de cloud vergemakkelijkt bijvoorbeeld ook flexwerken, want je gegevens en programma’s zijn overal raadpleegbaar.
  • Internet of Things, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn in een netwerk en zo data uitwisselen. Dit is onder meer handig voor stock management en voorraadbeheer.
  • Artificiële intelligentie, waarbij een voorwerp over eigen leervermogen beschikt, vergemakkelijkt tot slot het besluitvormingsproces, omdat het de analyse van grote hoeveelheden data mogelijk maakt.
    In het Verenigd Koninkrijk gebruikt 13% van de beslissingsnemers in aankoop en logistiek nu al AI.[2] Predictive analytics helpt aankoopafdelingen bijvoorbeeld anticiperen op risico’s en inspelen op opportuniteiten, onder meer in termen van prijsschommelingen en veranderingen in aankoop- of uitgavegedrag. Natural language processing laat chatbots dan weer toe om klanten te helpen.

Een kwart van de Britse aankoopafdelingen heeft nu al processen gedigitaliseerd waarin weinig waardecreatie gebeurt: betalingen (23%), bestellingen (22%) en aankopen (11%).[3] Daarin heeft de UK wel wat voorsprong op haar buurlanden, want uit een onderzoek van PwC bij meer dan 500 chief procurement officers (CPO’s) in twintig landen blijkt dat er maar 16% van de bedrijven een duidelijke visie heeft op de digitalisering van aankoop. Telecom en farma doen het daarbij beter dan andere sectoren.[4]

Wil je een inhaalbeweging maken, dan moet je natuurlijk weten of je inspanningen daadwerkelijk iets opleveren. Stel daarom vooraf duidelijke doelen, zoals X-aantal kosten besparen of X-aantal keer sneller je deadlines halen. Denk erom dat je personeel mee moet zijn! Dat is soms geen sinecure. Maar liefst 80% van de Belgische managers heeft het namelijk moeilijk om hun personeel voor te bereiden op de digitale transformatie.[5]

Wil je meer tips om slim en efficiënt te werken? Lees dan zeker ook onze andere blogs!

[1] Bron: https://www.slideshare.net/Vijay_Bijaj/presentation-brue-six-sigma-consultants

[2] Bron: https://www.manutan.com/blog/en/digital/how-is-the-procurement-profession-reinventing-itself-in-the-digital-age-post-part-1, 26 maart 2019

[3] Bron: https://www.manutan.com/blog/en/digital/how-is-the-procurement-profession-reinventing-itself-in-the-digital-age-post-part-1, 26 maart 2019

[4] Bron: https://www.valuechain.be/nl/nieuws/detail/5931/aankoop-omarmt-industry-40-voorlopig-nog-niet

[5] Bron: https://www.roberthalf.be/nl/nieuws-en-opinie/wat-is-digitale-transformatie-en-hoe-wordt-u-er-beter-van, 3 juli 2019 (survey Robert Half bij in totaal 700 Belgische CIO’s, CFO’s en senior managers met aanwervingsbevoegdheid en 1.000 medewerkers)

Volg Manutan op