Leveranciersmanagement – Bespaar tot 8% op distributiekosten

Slim en efficiënt werken

In 5 stappen, 40% besparen op uw secundaire aankoop. Stap 4: optimaliseer uw interne distributie.

Voor veel bedrijven is secundaire aankoop een bijzaak. De focus ligt op de primaire aankoop, zoals grondstoffen, halffabricaten en energie. De directe kosten van deze secundaire aankoop zijn vaak niet zo hoog, maar ongemerkt brengt dit aankoopproces veel verborgen kosten met zich mee. Met goed leveranciersmanagement kan meer bespaard worden dan gedacht. In deze serie blogs beschrijven we de juiste 5 stappen daarvoor.

illustraties bij blog4 V2Stap 4: optimaliseer de interne distributie

U kunt er gerust van uitgaan dat uw interne bestellers haast hebben. Een bestelling moet het liefst nog gisteren aankomen. Goed labelen van bestellingen bespaart niet alleen veel tijd, het voorkomt ook nog eens veel frustratie. Wie het pakketje in ontvangst neemt, hoeft niet uren te besteden aan uit te vinden voor wie het is bestemd, de ontvanger hoeft niet alle afdelingen af te lopen om zijn bestelling te vinden en het bedrijf voorkomt dat er zwerfbestellingen ontstaan.

Goede interne distributie begint met goede naamgeving van de afdelingen. Eenduidige benaming is daarin heel belangrijk. Als de ene medewerker P&O op de labels zet en de ander HR, ontstaat er al snel verwarring. Daarnaast is duidelijke benaming ook erg handig. Gebruik geen willekeurige codes, zorg ervoor dat uit de naam af te leiden valt welke afdeling het betreft en bij voorkeur ook waar die zich bevindt. Zeker als het bedrijf zich op meerdere locaties of zelfs in verschillende landen bevindt.

distributieOrders bundelen

Nog meer kosten kunt u besparen door de zendingen te bundelen. Manutan kan voor u de bestellingen verzamelen en ze bijvoorbeeld eens per week leveren. Dat vergt wel inzet van u als aankoper, want zoals gezegd heeft een interne besteller altijd haast. Aan hem moet duidelijk gemaakt worden waarom een bestelling on hold is gezet en pas een paar dagen later kan worden geleverd. Uiteindelijk wennen bestellers aan de nieuwe situatie en passen ze hun gedrag aan.

Overigens betekent het bundelen van bestellingen niet dat er nooit meer afgeweken kan worden. De flexibiliteit om onmiddellijk te leveren blijft altijd.

Met het optimaliseren van de ontvangst en verwerking van bestellingen kunt u al snel 8% besparen op uw distributiekosten.

In 5 stappen besparen

Zie ook:
Slimmer aankopen – whitepaper
infographic slimmer aankopen

Heeft dit artikel u op weg geholpen of heeft u iets toe te voegen?
Laat een reactie achter, ik hoor graag van u!

Volg Manutan op