Drie ‘best practices’ voor aankopers op het vlak van MVO

Slim en efficiënt werken

Al enkele jaren is MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) een veelbesproken onderwerp. En de aankoper speelt hierbij een hoofdrol: hij heeft invloed op alle betrokken partijen, zowel intern als extern. Strategic Sourceror deelt drie handige ‘best practices’ om bedrijven te helpen bij hun MVO-strategie …

Verantwoord aankopen

Voordat een bedrijf een verantwoorde aankoopstrategie lanceert, moet de aankoper het bedrijf en de leveranciers hiervoor warm maken. Om hierin te slagen, moet hij de financiële voordelen benadrukken die bepaalde initiatieven mogelijk maken. Dit is de manier bij uitstek om zowel intern als extern verandering op gang te brengen.

Verantwoorde initiatieven lanceren

De aankoper kan zijn steentje bijdragen aan de MVO-strategie van het bedrijf door duurzame, milieuvriendelijke alternatieven te zoeken voor de producten of diensten die hij aankoopt. Denk maar aan kantoormeubelen, hygiëneproducten of energie. Als hij rechtstreeks contact met een leverancier opneemt om een offerte aan te vragen, bespreekt hij meteen de MVO-criteria.

Ambassadeur voor verantwoorde aankopen worden

Als de aankoper nog een stap verder wil gaan, kan hij duurzame aankopen op lange termijn promoten. Dit doet hij door samen met de directie en de leveranciers doelstellingen en prestatie-indicatoren te definiëren.

Een verantwoorde aankoopstrategie helpt niet alleen de wet na te leven en de kosten te drukken. Op lange termijn is zo’n strategie een echte troef die de bedrijfsresultaten opkrikt en het bedrijf van de concurrentie onderscheidt. Deze visie over verantwoord aankopen moet de aankoper in het hele ecosysteem invoeren!

Volg Manutan op