Aankoopafdeling: 3 voorwaarden om de heropleving van de activiteit in de tweede helft van het jaar te versterken

Slim en efficiënt werken

Ondanks Covid-19 en de bijhorende lockdown moesten heel wat bedrijven trachten zo goed mogelijk te blijven functioneren. Voor de aankoopafdeling lijkt die strijd nu bijna gestreden te zijn. De aankoopafdelingen hebben dan ook al het nodige gedaan om de bedrijven draaiende te houden.

Nu wacht er echter een nieuwe strijd. De aankoopafdeling wordt uitgedaagd om het bedrijf klaar te stomen om de verliezen van tijdens de crisis weer goed te maken. Meer nog, nu de kaarten opnieuw geschud zijn, moet ze het bedrijf in een gunstige positie brengen voor de tweede jaarhelft.

De aankoopafdeling moet drie opdrachten uitvoeren:

  • de digitalisering afronden;
  • het innovatieproces van het bedrijf voeden;
  • de supply chain versterken.

Succesvolle digitalisering van de aankoopafdeling

De aankoopafdeling heeft al een hele weg afgelegd om haar processen te digitaliseren.

Door de coronacrisis kan ze nu een tandje hoger schakelen, zodat ze beter geïntegreerd raakt in een globaal ecosysteem waarin alles steeds meer op afstand gebeurt.

Het feit dat telewerk steeds meer de norm wordt, gaat iedereen aan:

  • het aankoopteam zelf;
  • de aanspreekpunten bij de leveranciers en de partners;
  • de aanspreekpunten bij de interne klanten.

De aankoopafdeling moet dan ook bijzonder snel unieke digitale oplossingen bedenken om dat telewerk tot een goed einde te brengen:

  • de uitwisseling en archivering van gegevens en informatie veilig laten verlopen;
  • 100 % digitale validatie- en besluitvormingsprotocollen uitstippelen;
  • de laatste hand leggen aan de digitalisering van de processen voor aankoopaanvragen en de verwerking van de facturen van leveranciers.

Toppunt van innovatie bij de aankoopafdeling

De tweede voorwaarde voor de verwachte heropleving in de tweede jaarhelft heeft te maken met innovatie. De situatie zal dan ook snel veranderen, denk maar aan:

  • nieuwe verwachtingen bij klanten;
  • nieuwe structuren in de waardeketen van de bedrijven;
  • het strategische belang van de traceerbaarheid van de elementen die opgenomen zijn in de waardepropositie van het bedrijf.

Dat klanten nieuwe verwachtingen hebben, blijkt onder meer uit hun vraag naar meer bevoorradingszekerheid.

Door ​​de Covid-19-crisis en het nieuwe machtsevenwicht dat daaruit voortvloeit willen bedrijven meer anticiperen op onrusten binnen de organisatie.

Tot slot gaat het nog om traceerbaarheid. Die uitdaging moet de aankoopafdeling al een tijdje het hoofd bieden vanwege mvo-vereisten en zal nu nog belangrijker worden. De risicobeheerstrategie van de b2b-klanten van het bedrijf zal immers onvermijdelijk opnieuw de aandacht vestigen op de leveringen van rang 2. Dat wil zeggen dat bedrijven niet alleen de elementen die ze in hun waardeketen integreren (leveringen van rang 1), maar ook de elementen die in de waardeketen van hun leveranciers geïntegreerd zijn (leveringen van rang 2) steeds meer willen traceren.

Sterkere supply chain dankzij de aankoopafdeling

Artikels en analyses toonden al meermaals aan hoe afhankelijk bedrijven precies zijn van een sterke supply chain om hun activiteiten verder te zetten.

Nu de crisis over haar hoogtepunt heen is en dringende kwesties aangepakt zijn, moet de aankoopafdeling haar software grotendeels vernieuwen.

Deze periode vereist immers dat de aankoopstrategie herzien wordt, met name op deze drie vlakken:

  • de diversificatie van leveranciers, zodat een bedrijf niet van één leverancier afhangt;
  • minder verfijnde referenties, zodat partners verwisseld kunnen worden indien één van hen tekortschiet;
  • de nabijheid van de meest strategische leveranciers, zowel geografisch als systemisch, om het wederzijdse belang van de relatie te vergroten.

Kortom, de transformatie van bedrijven en markten versnelt. Die veranderingen zijn enerzijds een gevolg van de crisis, en anderzijds ook een drijfveer om er duurzaam mee om te gaan. Uiteraard wordt de aankoopafdeling sterk gestimuleerd om nieuwe antwoorden te bedenken. Bedrijven rekenen er immers op, zodat ze hun activiteiten weer kunnen opstarten.

Welke stappen daarvoor genomen moeten worden, hangt af van de aankoopafdeling, die al lang uitgedaagd wordt door continue transformatie. Meer weten? Lees dan zeker eens Moet de aankoopafdeling haar werking opnieuw uitvinden?

Volg Manutan op