Hoe bereiken we in 2050 CO2-neutraliteit?

Een duurzame werkplek

Met het oog op de klimaatverandering wordt het koolstofvrij maken van onze samenleving en onze economie een prioriteit. Met de European Green Deal heeft de Europese Unie zich ertoe verbonden om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn.* Veel bedrijven willen hun CO2-uitstoot geleidelijk verminderen om binnen dezelfde termijn koolstofneutraliteit te bereiken. Om dit te bereiken, zullen zij o.a. een beroep moeten doen op hun aankoopafdeling, die een belangrijke rol speelt op de directe en indirecte uitstoot van de onderneming.

Koolstofneutraliteit: een prioriteit voor iedereen  

Koolstofneutraliteit betekent dat er een evenwicht is tussen de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) door menselijke activiteit en de vastlegging van CO2 door koolstofputten, op wereldschaal. Door het niveau van de CO2-concentratie in de atmosfeer op deze manier te stabiliseren, zal de stijging van de temperatuur op aarde worden beperkt. Volgens het Europees Parlement absorberen natuurlijke koolstofputten, zoals bodem, bossen en oceanen, tot 11 gigaton CO2 per jaar, terwijl de wereldwijde uitstoot in 2019 38 gigaton bedroeg**. We moeten onze broeikasgasemissies dus op alle niveaus drastisch gaan verminderen! 

En dit is waar de Green Deal van de EU om de hoek komt kijken, waarin een aantal kenmerkende beleidsmaatregelen is vastgelegd.  Bedrijven zullen zich voornamelijk moeten richten op decarbonisatie, waarbij de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen wordt geïntegreerd in een verantwoord aankoopbeleid. Hier zullen we ter verduidelijking even wat dieper op ingaan.  

Inkoop met betrekking tot scopes 1, 2 en 3  

 De broeikasgasuitstoot van organisaties wordt gewoonlijk ingedeeld in drie grote families:  

  •  Scope 1: de directe uitstoot van het bedrijf door apparatuur, installaties zoals verwarming, airconditioning, brandstof voor het wagenpark, etc. 

  • Scope 2: indirecte uitstoot die verband houdt met de productie van energie die door het bedrijf wordt verbruikt, zoals elektriciteit. 

  • Scope 3: indirecte uitstoot die verband houdt met de waardeketen, d.w.z. alle uitstoot geproduceerd door de verschillende stakeholders (leveranciers, dienstverleners en klanten). Dit omvat bijvoorbeeld de aankoop van producten en diensten en het voor- en natransport van goederen, tot en met het gebruik en het einde van de levensduur van de verkochte producten en diensten.  

Scope 3 verdient speciale aandacht omdat deze niet alleen moeilijk te controleren is, maar ook bijzonder schadelijk is omdat deze in de meeste sectoren gemiddeld 70% van de uitstoot beslaat.*** En wie anders dan de aankoopafdelingen kunnen deze indirecte uitstoot in de waardeketen verminderen?  

Twee complementaire benaderingen  

Om aan deze overgang bij te dragen, kunnen aankoopafdelingen twee methoden combineren:  

Een gerichte aanpak  Hierbij richten aankoopafdelingen zich op grote projecten. Nadat de bedrijfstakken met een grote impact zijn geïdentificeerd, kunnen ze in kaart brengen in hoeverre bedrijfsteams en de leveranciersmarkten er klaar voor zijn. Op basis van deze mapping kunnen aankopers toekomstige aanpassingen gaan integreren. 

Systemische verandering  Aankoopafdelingen kunnen ook een meer globale aanpak hanteren, door:  

  • Een herziening van de processen, waarbij de decarbonisatiedoelstellingen worden geïntegreerd in de strategische, operationele en managementprocessen.  

  • Het gebruik van tools voor aankoop- en leveranciersprestatiebeheer die rekening houden met de meting en monitoring van CO2-emissies. Bepaalde technologieën, zoals blockchain en kunstmatige intelligentie, zouden de uitvoering hiervan kunnen vergemakkelijken.  

  • De ontwikkeling van competenties van aankoopteams, zodat zij externe effecten en mogelijke gebieden voor optimalisatie kunnen beoordelen. 

Wil je als aankoper alvast een vliegende start maken met het optimaliseren en dus verduurzamen van je aankoopbeleid? Maak dan gebruik van Manutan’s Savin’side: een unieke methode die wij ontwikkelden om long tail spend aankopen zo lean mogelijk te houden. We vertellen je er graag meer over! 

Een collectieve aanpak  

Het verkleinen van de carbon footprint is niet alleen aan de orde voor de aankopers, ze kunnen natuurlijk niet alleen handelen en moeten kunnen rekenen op een intern en extern ecosysteem. Het bereiken van koolstofneutraliteit kan alleen worden bereikt door een collectieve aanpak en een win-win logica. Met deze dynamiek zullen bedrijven in staat zijn aan sociale en milieueisen te voldoen, en tevens hun concurrentiepositie kunnen behouden. Meer weten over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid op de werkvloer? Laat je inspireren door onze vele andere blogartikelen hierover!  

*Bron: website Europese Commissie **Bron: nieuwsbericht Europees Parlement ***Bron: webinar EcoVadis door Senior Vice President Sylvain Guyoton

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 3 mei 2022

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels