Rugklachten op het werk voorkomen en verminderen

Rugklachten zijn een veel voorkomende fysieke klacht die zowel bij staand als zittend werk voorkomt. Maar hoe komt het en nog belangrijker: wat doe je eraan? Je leest het in dit artikel.

rugklachten

Oorzaken van rugklachten op de werkvloer

Uit onderzoek* blijkt dat bijna 1 op de 2 werknemers last heeft van fysieke klachten op de werkplek. Het lijkt er dus op dat de ergonomie op het werk vaak ver te zoeken is. Rugklachten voeren hierbij met 88% de boventoon. Zowel binnen de kantooromgeving als de werkplaats komen dit soort klachten dan ook veelvuldig voor. *(Novio Research, 2016)

Bij staand en fysiek zwaar werk is te zwaar of verkeerd tillen de grootste oorzaak voor rugpijn. Bij zittende beroepen waarbij je veel achter de computer zit, is een verkeerde zithouding of incorrecte instelling van het meubilair de boosdoener. Er vanuit gaande dat er überhaupt instelbaar/ ergonomisch meubilair beschikbaar is. Het is echter belangrijk om fysieke klachten tijdig aan te pakken. Doe je dit niet? Dan loop je het risico dat klachten permanent worden met een toename van het ziekteverzuim.

Last van rugklachten? 6 tips om je klachten te verminderen

Rugklachten op het werk zijn vaak hardnekkig en hebben de neiging om terug te komen. Voorkomen is dus beter dan genezen. Onderstaande tips helpen je om rugklachten op de werkplek te voorkomen of aan te pakken als je er al last van hebt.

Verantwoord tillen

Door verkeerd of te zwaar tillen loop je veel risico op rugklachten. Let daarom bij het tillen op dat je voornamelijk vanuit je benen tilt en goed door je knieën gaat. Span daarnaast je buikspieren aan en draai je rug niet tijdens het tillen. En ben je benieuwd hoeveel je eigenlijk mag tillen? Reken het dan uit met de NIOSH formule.

Stel je bureau en bureaustoel goed in

Een verkeerde zithouding staat garant voor rugklachten. Zorg daarom dat je bureaustoel goed is ingesteld en dat ook je bureau en beeldscherm op de juiste hoogte staan. Let bij je bureaustoel niet alleen op de hoogte, maar ook op de zitdiepte en de hoogte van de armleuningen.

Wissel zittend en staand werken af

Volgens Britse experts moet je bij een kantoorbaan minstens 2 uur per dag staan. Bij een staand beroep is het daarentegen juist aangeraden om zo nu en dan te zitten. Accessoires zoals een zit-sta-stoel of staand bureau helpen je hierbij. Balans is het sleutelwoord

Blijf in beweging

Blijven bewegen is essentieel om de gevolgen van langdurig zitten of staan tegen te gaan en vitaal te blijven. Ga elk half uur even van je stoel en doe een paar stretchoefeningen of loop op-en-neer naar bijvoorbeeld het koffieapparaat.

Zorg voor goede werkschoenen

Vaak vergeten, maar toch belangrijk: goede werkschoenen. Onderdeel van je werkuitrusting dat zeker bij staand werk belangrijk is. Kies daarom de juiste schoenen met een goed voetbed en bij voorkeur veterschoenen.

Ga werkstress te lijf

Tot slot is er nog het gevaar van werkstress. Want ook al heb je de beschikking over een ergonomische bureaustoel, is je bureau of werktafel volledig goed ingesteld en beweeg je regelmatig: als je veel stress hebt vertaalt dit zich ook naar fysieke klachten. Pak werkstress dus aan en voorkom onnodige rugklachten.

Vraag het onze ergonomisch specialist

Wil je meer weten over het ergonomisch inrichten van de werkplek of ergonomie op de werkvloer in het algemeen? Neem dan vrijblijvend contact op met de Manutan helpdesk, wij helpen je graag op weg naar een gezonde en comfortabele werkomgeving.

Recommended read



Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Auteur
  • Mike

    Mike

    Contact
  • Geschreven op 9 januari 2017

Vraag het de expert