Slim opbergen en altijd voldoende voorraad

Slim en efficiënt werken

Wat heb je nodig om je voorraadkast slim in te richten met producten die onmisbaar zijn voor jouw bedrijf? Hoe berg je dat slim op volgens de Kanban methode en wat mag er niet ontbreken in je voorraadkast? 2 checklists:

Checklist voor slim voorraadbeheer

Om je voorraadkast optimaal te beheren volgens de Kanban methode, heb je een aantal hulpmiddelen nodig:

  1. Wanneer je met het ‘Two Bin’ systeem werkt, heb je altijd twee bakken per productvariant nodig of je maakt gebruik van speciale stellingen met doorschuifsystemen.

  2. Voor een visueel signaal gebruik je een Kanban kaartje, eventueel met foto of scanbare code. Deze kaartjes kun je eenvoudig zelf maken door de namen van de producten en de minimale en maximale voorraad op een vel papier te printen, uit te snijden en te plastificeren.

  3. Hang een bord op om de kaartjes van producten die in bestelling zijn of nog besteld moeten worden in te bewaren.

  4. Wil je met kleurcodering als Kanban methode werken dan heb je gekleurde tape nodig.

Checklist voorraadartikelen

Naast standaard voorraadartikelen voor dagelijks gebruik, zoals kantoorbenodigdheden, bevestigingsmaterialen, onderhoudsartikelen, verzend- en verpakkingsmateriaal mogen de volgende artikelen zeker niet ontbreken in je voorraadkast:

  1. Voor onverwacht bezoek Persoonlijke beschermingsmiddelen, helm, veiligheidsvest, veiligheidsschoenen, oorkappen en een veiligheidsbril.

  2. Voor een snel event Partytafels, koffiekannen, disposable glazen, bestek en badges.

  3. Voor een goede brainstorm- of scrumsessie Whiteboard op statief, whiteboard markers, magneten, pennen, zelfklevende memo’s, plakband en papier.

  4. Voor nieuwe medewerkers Documentenmap, schrijfblok, pen, markeerstift en badge.

  5. Voor plotseling overwerken Cup a Soup, zoetwaren als koekjes en candybars en frisdranken.

Wanneer je bovenstaande artikelen in huis hebt of haalt, heb je niet alleen die onmisbare producten in huis voor de dagelijkse werkzaamheden, maar ben je ook in basis voorbereid bij onverwachte situaties. Bovendien kun je ze ook slim opbergen volgens het Kanban systeem. Zo zorg je voor een efficiënt ingerichte voorraadkast met altijd de juiste voorraad!

Manutan helpt je graag

Kijk ook eens op www.manutan.be, onze blog boordevol tips of contacteer de helpdesk voor meer informatie over Kanban en efficiënt werken.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 22 november 2018

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels