‘Het nieuwe kantoor’: is jouw organisatie klaar voor hybride werken?

Kantoorinrichting en magazijninrichting

Hybride werken: een term die inmiddels niet meer weg te denken is anno 2023. En voor veel bedrijven is het zowel een uitkomst als een uitdaging; er zijn immers veel voordelen aan verbonden, maar tegelijkertijd komen zowel werknemers als werkgevers weer voor andere struikelblokken te staan. Want ‘het nieuwe kantoor’: hoe ziet dat eruit en welke functionaliteiten zijn belangrijk? Lees snel verder voor de meest recente en opvallendste trends rondom dit onderwerp en nuttige tips die jouw organisatie helpen bij het inrichten van jouw nieuwe kantoor.

Wat is hybride werken? 

Hybride werken betekent kortgezegd een combinatie van thuis en op kantoor werken, dan wel flexibel, dan wel op vastgelegde momenten. De voordelen van thuiswerken hebben heel wat Belgen de afgelopen jaren uitgebreid kunnen ervaren. Het wegvallen van (soms lange) reistijd en eventuele files, ongestoord aan projecten kunnen werken en het flexibeler inzetten van uren zijn een aantal voorbeelden. Maar na lang thuiswerken werd het werken op kantoor ook gemist en dan voornamelijk het sociale aspect. Een praatje bij de koffieautomaat is toch anders dan in een digitale meeting.  

Maar liefst 4 op de 5 werknemers gaan in de toekomst hybride werken*, vooral in de IT-, Overheids- en Servicesector. Het beleid en de beslissingsbevoegdheid hieromtrent ligt voornamelijk in handen van directies, waarbij HR een belangrijke adviserende rol speelt. Vragen die hierbij gesteld worden zijn o.a. ‘Hoe gaan we de verdeling thuis en op kantoor voor onze werknemers vastleggen?’, ‘Waar moet ons kantoor aan voldoen?’ en ‘Wat hebben onze werknemers nodig?’.  

Om efficiënt hybride met elkaar te kunnen werken is een digitale plek voor interne communicatie van groot belang. Een tool als Microsoft Teams, Slack of Google Hangouts is ideaal voor het uitwisselen van bestanden, chatten en gemakkelijk (video)bellen. Waar je als bedrijf ook voor kiest; zorg ervoor dat er één centrale tool is die iedereen gebruikt.  

Meer weten over hybride werken? Lees dan onze informatieve whitepaper waarin we nog iets dieper op het onderwerp ingaan.

De functie en inrichting van het nieuwe kantoor 

2023 zal voor veel bedrijven in het teken staan van het creëren van ‘het nieuwe kantoor’. De traditionele functie is immers grotendeels weggevallen en het kantoor wordt veel meer een plek van samenkomen en flexwerken. Uit ons onderzoek* is gebleken dat voornamelijk de gezamenlijke ruimtes aangepakt gaan worden. De focus ligt hierbij op het creëren van zoveel mogelijk ruimtes die voor zowel formele als informele meetings gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan loungeplekken, landschapskantoren met flexplekken, buitenruimtes en vergaderruimtes. Daar tegenover staat dat stilteruimtes van groot belang worden – werknemers moeten zich uiteraard ook even kunnen terugtrekken voor een moment van ongestoorde concentratie.  

Flexibel en multifunctioneel: dat is wat het nieuwe kantoor kenmerkt. Met de juiste inrichting en gebruik van producten kun je dit gemakkelijk bereiken. Maar liefst 1 op de 3 bedrijven gaf aan hier wel wat hulp bij te kunnen gebruiken. Van het ontwerp en een ICT-plan tot het daadwerkelijke plannen en installeren – het kan een flinke uitdaging zijn.  

Zoals altijd staat Manutan voor je klaar. Wist je dat wij een speciaal Flex Office team hebben dat jouw organisatie van A tot Z kan helpen bij het inrichten van een nieuw, flexibel kantoor? We komen vrijblijvend langs om samen te kijken welke oplossing het beste bij jouw organisatie past. Op basis van jouw eisen en wensen wordt een advies opgesteld. Uiteraard houden wij hierbij rekening met de wetgeving (bijvoorbeeld vanuit de Welzijnswet) en de laatste inzichten op het gebied van ergonomie. Vanuit dit advies bieden wij een op maat gemaakt ontwerp met een vrijblijvende offerte. Lees hier meer over deze service of neem direct contact met ons op

De thuiswerkplek optimaliseren 

Heeft jouw organisatie al goed gekeken naar de thuiswerkplekken? Voornamelijk middelgrote tot grote bedrijven ondersteunen hun werknemers bij het inrichten van de thuiswerkplek*. Hoe meer uren iemand thuis aan het werk is, hoe belangrijker de ergonomie van de thuiswerkplek. Een verantwoorde bureaustoel met bijpassend bureau en een monitor met goede accessoires (zoals een muis en toetsenbord) zijn hierbij essentieel. Sommige bedrijven bieden werknemers een vrij te besteden budget, anderen hebben een vaste leverancier waarbij producten besteld kunnen worden. Echter zijn er ook nog veel bedrijven (voornamelijk de wat kleinere organisaties) die hier nog weinig aandacht aan besteden. Met de opkomst van structureel hybride werken, komen ook deze bedrijven er wat ons betreft niet meer onderuit…  

Ook over de inrichting van de thuiswerkplek van je medewerkers kan Manutan met je meedenken. We gaan na wat mogelijk is binnen je budget, of het nu gaat om 5 of 500 medewerkers. En de bezorging bij je medewerkers thuis? Geen probleem, ook op dat vlak kunnen we je volledig ontzorgen.  

Well-working: het welzijn van je werknemers is key 

Gezonde werknemers staan centraal binnen welke hybride strategie dan ook. Als werkgever kun je uiteraard nog meer doen dan het (thuis)kantoor onder handen nemen. Je kunt bijvoorbeeld de managementstijl updaten en je (nog) meer richten op innovatie en het welzijn van je medewerkers. Met Manutan Well-working gaan we samen met jou de uitdaging aan. Deze aanpak gaat niet alleen over het fysieke welzijn op de werkvloer, maar ook over opnieuw zin geven aan het werk en interacties tussen individuen opwaarderen. Zo verbeteren de bedrijfsprestaties en de relaties tussen collega’s, met partners en met leveranciers. Onze Well-working-aanpak biedt tal van innovatieve oplossingen, advies en tips om slimmer te werken en de productiviteit te verhogen, en ook ergonomische producten die de werkomgeving veiliger en gezonder maken – of dat nu thuis of op kantoor is. Meer weten over Well-working en hoe we jouw organisatie hierbij kunnen ondersteunen? Lees het hier of neem direct contact met ons op via info@manutan.be.  

*Bron: Onderzoek Hybride Werken voor Manutan, DirectResearch, November 2021

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 25 maart 2022

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels